Sprookjes voor 20 cent per minuut

'Parade maken' is ook een kunst. Artiesten moeten brutaal en origineel uit de hoek komen om potentiële kaartjeskopers hun theatertent in te lokken....

In Rotterdam draaien de kunstenaars dit eerste weekend van de zomerse theaterkermis nog warm. Annie van De Berini's hijgt een liedje over 'ronkende pistolen' in je nek, terwijl haar drie Dutch Cowboys - voor wie ze haar Harrie tijdelijk heeft ingeruild - nog wat bleekjes achter haar aan hobbelen. Het jonge trio achter de voorstelling Hip weet zich op de veranda van Studio 7 nog nauwelijks raad. Guido: 'Ik moet nog drie minuten vol lullen voor we gaan beginnen. Sanne doe jij even je grootste truc?' Waarna de volumineuze Sanne (met 18 jaar de jongste maakster op De Parade) in een spagaat zakt.

Een gospelkoor is zingend op zoek naar 'The Chapel' en hoopt op een zwaan-kleef-aan-effect. De acteurs van Alex d'Electriques Well Fucked Up Play zwaaien het flanerende publiek minzaam toe. En Theater De Regentes hoeft alleen maar de rups rondjes te laten draaien want in die nostalgische kermisattractie speelt zich 's avonds Pivettis Macchinario d'Amore af.

Dat is meteen een van de betere voorstellingen. De entourage stemt weemoedig: waar staat tegenwoordig nog een rups op de kermis? Regisseuse Guusje Eijbers haakt daar gretig op in door haar acteurs in jarenvijftig-uitdossing tussen de rupsgangers te nestelen. Daar ontspint zich een melodrama over een verzuurde kermisexploitant met een horrelvoet, die zijn bezoekers uit de tent lokt met gevit op de liefde.

'Krijg toch een knik in je pik!', bijt actrice Gitta Fleuren hem toe, nadat ze voor alles behalve aantrekkelijk is uitgemaakt. Een muzikant probeert zich te verhangen, een andere zoekt blind zijn hondje en hoewel de rups weigert te rijden ontstaat er toch een groot saamhorigheidsgevoel onder de toeschouwers. Twee mensen krijgen één dropveter en zie daar: de eerste kus is een feit. Het slot is even romantisch als het (gedroomde) ritje onder de dichtzakkende luifel.

Fortuna's Wedding van De Dutch Don't Dance Division ondergraaft juist ieder gevoel voor sentimentele romantiek. Thom Stuart (Klaas de Baas) trouwt met zijn Rinus Sprong (Rina Fortuna) maar de liefde wordt op alle vlakken tegengewerkt. Het script rammelt aan alle kanten en de sneren naar diverse religies zijn te droevig voor woorden maar het showballet van (oud-)studenten en docenten van de Rotterdamse Dansacademie maakt veel goed. Iedere vierkante meter van het kleine podium wordt benut voor energiek benenwerk. De travestie van Rinus Sprong als bruid en Marcel Jonker als Surinaamse mevrouw Suikerbuik is raak getroffen en het kostuumatelier heeft zich uit de naad gewerkt.

Minder geslaagd is Hip van theatermaakster en autodidact Sanne Vogel. Samen met Guido Pollemans en Feike Looijen hoopte ze op een goed uitgangspunt: 'Wat als je zo hip bent dat niemand weet dat het Hip is wat je bent?' De show zwabbert echter van onderling getreiter naar narcistisch gelal. Alleen een paar flarden monoloog van Vogel zelf roepen het talent in herinnering dat ze eerder zo prachtig etaleerde in de indrukwekkende solo Feestbeest.

Wel hip, in ieder geval retro-hip, zijn de Five Easy Pieces, vijf net afgestudeerde studenten van de kleinkunstacademie. Met vier stevige muzikanten jassen ze er in een half uur bijna alle hits van de afgelopen dertig jaar doorheen. Swingend en uitdagend. Met hier en daar een vleugje commentaar. Dat mocht meer gebeuren maar het uitgangspunt werkt: de tent zindert van genot.

Buiten regent het inmiddels en 'maakt' bijna niemand meer 'parade'. Vanuit haar droge kassahokje probeert een dame nog Sprookjes van Godfried Bomans aan de man te brengen: wederom nostalgie en nu voor maar '20 eurocent per minuut'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden