Springende dolfijntjes, die aardige boer Henk: pas maar op

LOETHE OLTHUIS

Product: Allerlei

Prijs: varieert per product

Verkrijgbaar: O.a. supermarkten

Oordeel: JJJJJ

'Greenwashing' is nog wijdverbreid en kent vele varianten. Hoe herken je het?

Op verpakkingen van geitenmelk, -kaas en -yoghurt staan blije geiten in een groen weiland. Stichting Wakker Dier protesteert hier tegen, omdat vrijwel alle Nederlandse melkgeiten het hele jaar op stal staan en geen grasspriet zien. Dit is een duidelijk voorbeeld van 'greenwashing': een product duurzamer, milieu- en/of diervriendelijker laten lijken dan het is.

Bij het herkennen van greenwashing is achterdocht een goede leidraad. Eigen 'duurzaamheids'-logo's als groene blaadjes of springende dolfijntjes op blikjes bedreigde vis? Check ze op de keurmerkenwijzer van Milieu Centraal (keurmerkenwijzer.nl, ook als app.). Groenwassen met woorden is ook populair. 'Biologisch afbreekbaar' (dat geldt voor alles, als je lang genoeg wacht), 'natuurlijk gekweekte' aardappels (hoe anders?), 'ecologische koelvloeistof' in ijsmachines (koelmiddelen zijn broeikasgassen) of dweilen 'met eco-force' (met wát?). 'Organisch' betekent in het Nederlands echt iets anders dan het Engelse 'organic' en heeft niks te maken met duurzaam.

Fabrikanten benadrukken soms één groen aspect van een verder niet zo duurzaam product, zoals reinigingsmiddelen waarvan de verpakkingen '10% lichter' zijn. Of een bedrijf vijzelt zijn imago op door één duurzaam product in het assortiment op te nemen, zoals een groot energiebedrijf dat een 'groene stroom'-product heeft en intussen kolencentrales bouwt. Ook 'gezond' en 'ambachtelijk' worden in de strijd gegooid. Je wordt nog steeds dik van biologische chips: bijna 'healthwashing'. Boer Henk die zo vertrouwenwekkend uit zijn ogen kijkt op het potje ambachtelijke streekappelmoes, mag zijn fruit gewoon bespuiten. 'Beter dan anderen' is vaak ook greenwashing. Denk aan alle 'Betere', 'Volwaardige' en 'Onze' kippen: oké, die beesten hebben het ietsje minder beroerd dan hun 'gewone' collega's, maar dat maakt ze niet overtuigend duurzaam of diervriendelijk.

Slim: sluit je aan bij een bekende, gerenommeerde organisatie, of doe alsof, zoals het bamboe-wc-papier met een pandalogo dat verdacht veel lijkt op de panda van het Wereldnatuurfonds. Ontbijtgranen die een kindervoedselprogramma van de VN steunen: dat zegt niks over het product. Je kunt ook zaken claimen die heel gewoon zijn, zoals chloorvrij gebleekte luiers en wc-papier (dat is standaard). En tenslotte zijn er domme leugens: kunststof van suikerriet dat 'gerecycled kan worden met het plastic' of wc-rolletjes die je gewoon mag doorspoelen? Noch de kunststofrecycling, noch de waterzuivering zijn er blij mee.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden