Springdance dit jaar niet op vlieghoogte

Het dansfestival in Utrecht liep imagoschade op door wereldpremières die ver onder de maat waren, en kwam daardoor nauwelijks van de grond....

Utrecht De ironie valt er nog wel van in te zien. Na Do animals cry van Meg Stuart, afgelopen woensdag, werd dit weekeinde ook No time to fly van de Amerikaanse Deborah Hay afgelast wegens de vliegvertraging. De organisatie van Springdance deed er alles aan de gevolgen te minimaliseren – eerder werd in plaats van een première al bestaand werk gedanst – maar het internationale karakter van het festival liep toch een deukje op.

De imagoschade van Springdance liep verder op doordat de ‘wereldpremières’ van in Nederland werkzame makers ver onder de maat waren. Van zowel Pere Faura (afkomstig van de School voor Nieuwe Dansontwikkeling) als Keren Levi (winnaar van de BNG Nieuwe Theatermakers Prijs) werd veel verwacht: hun eerdere producties verrasten door concept en consequente uitvoering.

De Spaanse Faura presenteerde met Michele Rizzo en Mariangela Tinelli in Coser y Cantar/Sewing and Singing echter een irritant trio dat met veel misbaar popsongs vals ten gehore bracht, terwijl het ondertussen de presentatie ondergroef door te hoelahoepen, ballonnetjes te knallen en van kleren te wisselen. Alle wisselingen voltrokken zich in tergend lange black outs.

Tinelli stapte, als enige vrouw, op hakken rond, continu vingerknippend in hetzelfde verveelde discotempo. No alarms and no surprises van Radiohead was het enige nummer dat nog aanhoorbaar uit de herenkelen klonk. Dat Faura een amateurkoor zo ver wist te krijgen voor het slot a capella te zingen, mag een wonder heten.

De uit Israël afkomstige maar bij Danswerkplaats Amsterdam opgeleide Keren Levi presenteerde met haar vaste muzikale partner Tom Parkinson het dansconcert Envelopes. Dat begon veelbelovend met een harmonieus gezongen kwartet: zowel Parkinsons tweelingbroer Alex als Levi’s zus Reut deden mee. Vervolgens moest een ode ontstaan aan de bloedverwantschap tussen muziek en dans en tussen zussen en broers: de kracht van samen alleen en alleen samen, zo kondigden ze in hun zang aan.

Emmers
De Levi’s kwamen echter niet verder dan een acrobatisch duet met centrifugale kracht, vastgesnoerd met een touw. De broers ontlokten losse muziek aan allerlei pannen, emmers, tonnen en (computer)versterkers, maar na het oeverloos gesampelde over and over again begon ook de eentonigheid daarvan op te breken. Vervolgens wisselden de performers nog van rol: de meiden achter de pannen en de broers in beweging.

Spannend was nog wel een cirkelend duet tussen Keren en Tom op twee tafels, met een camera tussen hun voeten. De geprojecteerde beelden daarvan fascineerden door het vervreemdende perspectief. Verder bleef Envelopes steken in studiomateriaal.

Tot slot beukte een lichting jonge afgestudeerden van de mimeopleiding in Spaar ze het publiek de zaal uit. Regisseuse Lotte van den Berg had hen opgestuwd in een verende hardcoredans op de dreunende beat van snoeiharde electromuziek.

Twee jaar geleden was Spaar ze een hit tijdens het jaarlijkse ITs Festival voor afstudeerproducties, door de consequente gang van zwetende en springende lijven. Nu, in de context van een gerenommeerd dansfestival, met toeschouwers die als kippen naar het onweer keken, werkte de uitputtingsslag maar half.

Met al deze mankementen kwam het overigens goed bezochte Springdance dit jaar nauwelijks van de grond. Het festival laveert moeizaam tussen een openbaar publiekskarakter en een trefpunt voor vakmensen. Veel tegendraadse stromingen in de dans zijn inmiddels elders geïncorporeerd (zie de Franse performer Boris Charmatz als regelmatig gast van het Holland Festival). De nieuwe artistiek leidster Bettina Masuch moet zich goed beraden op de koers van Springdance, om het festival weer op vlieghoogte te brengen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden