Sportschoolketen Fit For Free stopt met omstreden incasso

Sportschoolketen Fit For Free zal niet langer 3 euro per maand incasseren bij klanten die hebben opgezegd die hun pas nog niet ingeleverd hebben. Dat meldt de Consumentenbond. De bond kreeg de afgelopen jaren honderden klachten over Fit For Free, vooral vanwege ingewikkelde opzegprocedures.

Beeld anp

De Consumentenbond vroeg Autoriteit Consument en Markt (ACM) om op te treden. De autoriteit noemt de voorwaarden die Fit For Free hanteerde 'onsportief'. Het is voor het eerst dat een sportschool om deze reden op de vingers wordt getikt.

Wie opzegt hoeft voortaan de pas niet meer in te leveren en kan kiezen om wel of niet aan het kortingsprogramma deel te nemen tegen betaling. Het bedrijf vermeldt na aandringen van de ACM voortaan ook de prijzen van abonnementen duidelijker op zijn website, met name de kosten als iemand per maand of per jaar betaalt. Ook belooft Fit For Free zich voortaan aan de wettelijke opzegtermijnen te houden.

'Soms is extra druk nodig om bedrijven in beweging te krijgen. We zijn blij dat Fit for Free haar beleid nu heeft aangepast, en hopelijk leidt dat tot een fikse afname van het aantal klachten', aldus directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Die had de sportschoolketen meer dan eens aangesproken op de klantonvriendelijke werkwijze.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden