Sportbonden laten grote kansen liggen

Zelden is de financiële nood van de Nederlandse sport zo zichtbaar geweest. Clubs en bonden voorzien nog meer kwellingen nu het bedrijfsleven verder afstand neemt....

Precies een maand geleden onderving Joop Alberda de klaagzang van de in financiële problemen ondergedompelde atletiekunie KNAU met de volgende geruststelling: 'Het luie vet gaat eraf, maar soms is het heel goed even terug te gaan naar de basis. Er kan heel veel, in veel meer soberheid.'

Alberda geldt als de architect van het Nederlandse topsportsucces bij de Olympische Spelen in Sydney. Aan de basis van de verrassend grote medaille-oogst in Australië stond naast een glasheldere topsportvisie een bij het bedrijfsleven verzamelde korf met geld die de indruk wekte dat de middelen onbegrensd waren. De in Sydney veroverde plaats in de toptien van de wereldsport kan slechts behouden blijven als de bronnen van geld en glorie niet opdrogen.

Tot die overtuiging is Alberda ook wel gekomen; hij is er alleen de man niet naar om in paniek te raken. De voormalige toptrainer laat zich niet verontrusten door onderlopend polderland en blijft - zoals bij het faillissement van Top Volleybal Nederland - zelfs met het water tot op de enkels zoeken naar originele oplossingen voor het acute probleem van de schaarste. In dat verband heeft hij al voorgesteld om het Nederlandse volk zich, in een referendum, te laten uitspreken over de waarde die zij de topsport toekent en over de bereidheid om, anders dan met contributies, ervoor te betalen.

De angst voor de ontmanteling van het raamwerk van de Nederlandse topsport, waarin de sponsors een grote verantwoordelijkheid dragen, is niet zonder grond. De signalen van de afbraak zijn afkomstig uit het brede veld van bonden die hun hoofdsponsor kwijt zijn of die dreigen te verliezen en er maar niet in slagen de gaten op te vullen. De volleybaltop is in hevige ademnood, net als de zeilers bij wie technisch-directeur Henk Gemser inmiddels kopje-onder is gegaan.

In geld uitgedrukt levert de huidige situatie de gezamenlijke bonden al gauw een tekort op van vijftien tot twintig miljoen euro. Het spreekt voor zich dat zonder compensatie van die verliezen de kwaliteit van scouting, opleiding en training onder grote druk komt te staan. Directeur Sturkenboom zei vrijdag bij de presentatie van een verkennend sponsoronderzoek van NOC*NSF dat er tot de Olympische Spelen van 2004 (Athene) nog weinig zal zijn te merken van de verschraling, maar dat de pijn op weg naar de Spelen van 2008 (Peking) duidelijk voelbaar zal worden. 'We maken ons serieus zorgen of we de toekomst kunnen waarborgen,' verklaarde hij.

Merkwaardig is in dat verband de conclusies van het door het accountantsbureau Ernst & Young verrichte onderzoek naar de sportsponsoring in Nederland. Van schaarste kan geen sprake zijn, zeggen de onderzoekers. 'Er is geld genoeg. Ondanks de economisch mindere tijden groeit het aandeel van sponsoring in marketingbudgetten. In Nederland geven bedrijven jaarlijks ongeveer een half miljard euro uit aan sportsponsoring. Aan reclame op radio en tv en in gedrukte media wordt tussen de drieënhalf en vijf miljard euro besteed. In de Verenigde Staten groeien de uitgaven voor sportsponsoring drie keer zo hard als de totale media-uitgaven. In Europa is een vergelijkbare trend waarneembaar.'

De conclusie moet daarom zijn dat de bonden grote kansen laten liggen door gebrek aan inzet, creativiteit en marktwaardering. Sponsors die zich willen afficheren met sport hebben andere verwachtingen dan in het verleden toen het hun vooral om naamsbekendheid ging. Die tijd is voorbij, sponsors zoeken een plaats in het schijnsel van aandacht en succes, waar hun boodschap het beste tot zijn recht komt.

De sport moet kennelijk leren daarmee om te gaan, uit levensbehoud, want de cijfers en ervaringen van de laatste weken bewijzen hoe sterk ze daarvan afhankelijk zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden