Sportbladen in problemen

NUsport magazine staat op het punt van omvallen, willen de geruchten. Binnenkort is er een 'evaluatiemoment' met de uitgever, Sanoma.

AMSTERDAM - 'Nee, eigenlijk niet', antwoordt journalist Marcel Rözer laconiek op de vraag of hij verwacht dat een nieuw voetbaltijdschrift, het nostalgische Gouden Voetbaljaren, een succes wordt. De reactie is eerlijk en tegelijkertijd veelzeggend: op de markt van de sportbladen woedt een hevige crisis.


De signalen zijn onmiskenbaar. Volgens aanhoudende geruchten staat NUsport magazine op het punt van omvallen. Vorig jaar fuseerden noodgedwongen twee voetbaltijdschriften, ELF en Voetbal Magazine.


Zelfs Voetbal International wordt meegesleurd. De oplage van het weekblad, in elk geval in financieel opzicht een van de smaakmakers van WPG Uitgevers, is sinds 2010 met een kwart gedaald. Drie jaar geleden was de oplage ruim 160 duizend, momenteel ongeveer 125 duizend. Sinds de jaren tachtig was de oplage van VI niet zo laag.


Het veel kleinere NUsport magazine voert een overlevingsstrijd. Gedwongen door een teruglopende oplage transformeerde het voormalige Sportweek eerder dit jaar al van een weekblad in een maandblad.


'We zitten in de gevarenzone', beaamt Rogier van 't Hek. Hij is hoofdredacteur van NUsport magazine en van NUsport.nl. Over een einde van het magazine zegt hij niets te hebben gehoord.


Zijn opdracht bij Sanoma is 'zwarte cijfers schrijven'. Van 't Hek: 'We komen in de buurt. De mate van succes hangt nauw samen met de website. Onze redacteuren werken voor zowel het blad als de site. Het is lastig die twee los van elkaar te zien. Op de combinatie hebben we onze hoop gevestigd.'


Dat uitgever Sanoma zou willen stoppen met NUsport magazine is ook uitgever Bram van der Leij 'volstrekt onbekend'. Een evaluatiemoment is volgens hem aanstaande. 'Tot het einde van het jaar ligt alles open.'


De oplage van het blad was in het eerste kwartaal van 2013, het laatste meetpunt, 23.786 exemplaren. Een ander sportmagazine van Sanoma, Helden, had in dat kwartaal een oplage van bijna 34 duizend.


Sanoma hanteert volgens Van der Leij strenge normen: 'Elke titel moet zijn eigen broek op kunnen houden. Lukt dat niet, dan is het einde verhaal.'


Titels moeten daarnaast een hoopgevend toekomstperspectief bieden, zegt de uitgever. 'Zoals dat hier ook voor kranten geldt, of Libelle.' Het zal lastig worden, geeft hij toe. 'Er gaan harde klappen vallen in de printsector en de toekomst is digitaal.'


Van der Leij en Van 't Hek zien in het 'overweldigende sportaanbod' de belangrijkste oorzaak voor de crisis. De uitgever: 'Consumenten krijgen meer sport dan ooit voor hun kiezen.'


Daarnaast wijst hij op het grote aanbod van sport op televisie. 'Hoe mooi en liefdevol wij onze verhalen ook opschrijven, die strijd kunnen we niet winnen. En we hebben ook te maken met internet en met de kranten die zich steeds meer op het terrein van de tijdschriften begeven.'


De eindconclusie is somber: 'Lezen over sport is aan het uitsterven.'


Retroblad als 'opgestoken middelvinger'

'Een superlichte variant van JOHAN', noemt Marcel Rözer het nieuwe maandblad Gouden Voetbaljaren met een knipoog. Tussen 2000 en 2005 was hij een van de redacteuren van JOHAN, het blad dat zich inhoudelijk en qua fotografie onderscheidde van andere sporttijdschriften.


Rözer maakt Gouden Voetbaljaren samen met voetbalhistoricus Ernst Bouwes. Het blad richt zich op het voetbal in de periode 1950-1974. Het beeld overheerst. 'Het hedendaagse voetbal laten we volledig over aan Voetbal International.'


De uitgave is voor een deel een 'opgestoken middelvinger' tegen de uitwassen in het huidige voetbal, zegt Rözer. Hij wil zijn blad verkopen aan 'mannen boven de 40, die het zat zijn om geleefd te worden door Facebook en Twitter of net zoals ik doodmoe worden van dat gelul op tv bij Voetbal International of Studio Voetbal.'


Vernieuwde site

NUsport.nl heeft donderdag een vernieuwde site gelanceerd. Aangepast is onder meer het 'scorebord' waarop de tussenstanden en resultaten van wedstrijden worden bijgehouden. NUsport.nl trekt ongeveer twee miljoen unieke bezoekers per maand. Hetzelfde aantal mensen bereikt de site via NU.nl/sport.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden