sport maakt mode, mode maakt sport

Grootste inspiratiebron voor de moderne garderobe: sportkleren. Waarin steeds minder vaak bewogen wordt...

Sportkleren zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Al in 1980 schreef de Amerikaanse schrijver Tom Wolfe een artikel over 'donsgevoerde mensen', die hun ski-jacks buiten de piste begonnen te dragen en er uitzagen als 'handgranaten'. In Nederland begon een paar jaar later ook de zogenaamde campingsmoking aan zijn opmars, ironisch genoeg vooral bij mensen die je zelden kon betrappen op enige lichaamsbeweging.

Het is sindsdien alleen maar erger geworden. Dat steeds meer mode-ontwerpers sportinvloeden gebruiken voor gewone kleren en dat niemand meer een poloshirt koopt voor een potje polo is bekend, maar ook in bijna 90 procent van de sportschoenen wordt nooit gesport. En ze zijn er zelden meer voor bedoeld - ook in de echte sportzaken moet je vandaag de dag goed navragen of ze er überhaupt wel voor kunnen worden gebruikt. Het zelfde gebeurt bij de kleren van sportmerken. Adidas heeft sinds kort een retrolijn die nadrukkelijk bedoeld is als 'gewone' kleding, en Yohji Yamamoto presenteerde onlangs zijn Adidas Y3 lijn voor het verwende modepubliek, dat zich voor de functionele kleren ondertussen weer kan richten tot modemerken. Zo introduceerde Chanel anderhalf jaar geleden een skicollectie, compleet met ski's en snowboards, en is de Chanel zomercollectie 2003 aangevuld met surfboards.

De indirecte invloed van sport op onze kleren is zo mogelijk nog groter. Coco Chanel was begin vorige eeuw de eerste ontwerper die tricot, een materiaal dat tot dan toe alleen voor ondergoed en sportkleren werd gebruikt tot vrouwenkleding verwerkte. Azzedine Alaïa deed in de jaren tachtig iets dergelijks met lycra, waar tot op dat moment alleen badpakken van werden gemaakt. En het is dankzij onderzoek van sportfabrikanten dat polyester tegenwoordig lang niet meer het nare materiaal is dat het ooit was.

Sportstech van de Engelse auteurs Marie

O' Ma honey en Sarah E. Braddock is een van de eerste boeken die een serieuze poging doen de relatie tussen sport en mode te beschrijven en het doet dat gedegen. Hier en daar een beetje te gedegen zelfs: de nadruk ligt op moderne stoffen en functionaliteit, en alle mogelijke nieuwe technostoffen, alsook de manieren waarop die binnen en buiten de sport gebruikt worden, worden zeer uitgebreid besproken. Terwijl bij straatgebruik van sportkleren cool toch zeker zo belangrijk is als comfort, en je in dit retrotijdperk in de eerste plaats mooie plaatjes van vroeger wilt zien. Hoog tijd voor een mooi koffietafelboek over trainingspakken door de jaren heen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden