Sport als businessmodel

Voor een Australiër toont Rupert Murdoch opmerkelijk weinig persoonlijke interesse in sport. In zijn studiedagen heeft hij wel eens achter een bal aangerend, in New York bezoekt hij soms een American football-wedstrijd en als 81-jarige jogt hij nog steeds zijn rondjes, met het voornaamste doel fit te blijven.


Op zakelijk gebied ligt dat anders. Sport is winstgevend, dus belangrijk voor zijn NewsCorp. Zo zendt zijn Fox-netwerk veel sport uit, hetgeen ook geldt voor het Britse Sky, waar hij al jaren een flink belang in bezit. Beetje bij beetje heeft deze betaalzender rechtstreekse uitzendingen van populaire sporten weggekaapt bij de publieken, van cricket tot voetbal. Dat de Premier League zo rijk, machtig en uiterst commercieel is, is grotendeels aan Murdochs miljarden te danken. Onder leiding van Murdoch - die in 1998 tevergeefs probeerde Manchester United te kopen - wordt het Engelse voetbal mondiaal met man en macht gepropageerd, net zoals hij dat in de Verenigde Staten deed met de National Football League. Nu Britse politici zijn overname van Sky wegens het afluisterschandaal hebben tegengehouden, zet Murdoch zijn zinnen op het Duitse en Nederlandse voetbal. De Mickey Mouse League zal nooit meer dezelfde zijn.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden