Sporen van overmoed

De Australische fotograaf Louis Porter legt de butsen vast die automobilisten achterlaten.

Wie zijn die piloten eigenlijk, die verantwoordelijk zijn voor al die brokken op deze pagina's? Zijn het vooral de roekeloze mannen? Of zijn het de onhandige vrouwen? Het is geregeld voer voor wetenschappers. Ze zijn op het eerste oog niet altijd even eensgezind. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) berekende enkele jaren geleden dat het de mannen zijn, en dan vooral de jonge mannen, die bijdragen aan de ravage. Ze zijn weliswaar bedrevener achter het stuur omdat ze naar verhouding meer kilometers afleggen en dus meer ervaring opbouwen, maar ze nemen meer risico's en zijn daardoor vaker betrokken bij ernstige ongevallen. Kwestie van overmatig testosteron, denken de SWOV-kringen.


Een onderzoeker van de Universiteit van Michigan in de Verenigde Staten sloeg ook aan het cijferen. En zie waar hij op uitkwam: in zijn statistiek zijn vrouwen gemiddeld juist meer betrokken bij aanrijdingen. Vooral op kruisingen gaat het vaak mis.


Het is maar wat je telt en wat je weegt. Want als de SWOV alle botsingen meeneemt, komen vrouwen er ook bij de stichting slechter af. Ze raken vaker lichtgewond, hun voertuigen lopen meer blikschade op. Of dat is toe te schrijven aan gebrek aan aanleg, valt nog te bezien. Zij rijden het meest in woonwijken en winkelstraten, niet zelden in het gezelschap van om aandacht vragende achterbankkinderen. In die buurten wemelt het van obstakels. Het is heel wat moeilijker om daar ongeschonden vandaan te komen dan na kilometers risicoloos gesukkel op vijfbaansasfalt met trajectcontrole.


De Amerikaanse onderzoeker kwam trouwens ook met een ontlastende verklaring: vrouwen zijn gemiddeld korter, ze kunnen er niet zoveel aan doen dat ze wat overzicht missen.


Intussen verzinnen de autofabrikanten van alles om de verminkingen als gevolg van Bad Driving, zoals fotograaf Louis Porter uit Melbourne zijn project heeft genoemd, te voorkomen. Ze stoppen hun voertuigen steeds voller met hulpvoorzieningen. Die auto's kunnen zelf inparkeren. Ze remmen zodra je te dicht op de voorganger zit. Met cameraatjes verschaffen ze bestuurders zicht op de gebeurtenissen bij voor- en achterbumper en anders piepen ze wel. Ze piepen, trillen of corrigeren zelfs als het voertuig afwijkt van de belijning op het wegdek. Er zijn al experimenten gaande waarbij je het stuur niet eens meer vast hoeft te houden. De auto weet het al beter.


Dat de bordjes, boompjes en paaltjes langs de weg daarmee in de niet eens zo verre toekomst gegarandeerd kreukvrij zullen blijven, is niet erg waarschijnlijk. De meeste systemen kunnen ook worden uitgeschakeld. Misschien doen mannen dat wel eerder dan vrouwen. Kwestie van testosteron. Baas in eigen auto. Als die aanname klopt, gaan mannen het in de verkeersongevallenstatistiek nog lastiger krijgen.


Louis Porter: Bad Driving; Erm Books; ISBN 978 0 9751962 5 0. www.louisporter.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden