'Spoorwegen moeten ook zonder Betuwelijn zwaar investeren'

Het huidige spoorwegnet beschikt over absoluut onvoldoende capaciteit om het groeiende goederenvervoer te kunnen verwerken. Mocht de Betuwelijn niet doorgaan, dan zijn daarom aanzienlijke investeringen nodig om het bestaande net uit te breiden....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Dat concludeert Railned, de organisatie die onafhankelijk van de NS de capaciteitsbehoefte van het spoorwegnet bepaalt. Railned heeft haar bevindingen gerapporteerd aan de commissie-Hermans, die minister Jorritsma van Verkeer en Water staat adviseert over de Betuwelijn en eventuele alternatieven.

Naar verwachting groeit het goederenvervoer per spoor van zeventien miljoen ton per jaar in 1994 tot zestig miljoen ton in 2010. Rond de eeuwwisseling doemen er volgens Railned al capaciteitsproblemen op.

Die problemen zullen zich vooral voordoen op de trajecten Rotterdam-Utrecht-Amersfoort en Rotterdam-Dordrecht-Tilburg. De spoorwegknooppunten Rotterdam, Utrecht en Arnhem zullen bovendien grote problemen krijgen met de verwerking van het goederenverkeer. De problemen zijn al eerder door de NS zelf aangekaart. Volgens een woordvoerder van de spoorwegen hebben de NS daarom altijd aangedrongen op aanleg van de Betuwelijn.

Het goederenvervoer moet de genoemde trajecten en knooppunten delen met het personenvervoer van de NS. De capaciteit van een gedeeld traject neemt daardoor aanzienlijk af, omdat goederentreinen veel langzamer rijden, optrekken en remmen dan passagierstreinen.

Als de Betuwelijn, die het Rotterdamse havengebied verbindt met Duitsland, in 2010 operationeel zou zijn, zijn de problemen opgelost. Maar tot die tijd lijkt volgens Railned congestie onafwendbaar. Eventuele uitbreidingen van bestaande lijnen door middel van extra sporen stuiten op problemen. De lijnen lopen vaak door bebouwd gebied of toekomstige bouwlocaties.

Dat levert bij toenemende drukte extra problemen op, terwijl langs veel bestaande baanvakken de overlast toch al groot is. De Betuwelijn is vooralsnog geprojecteerd in een relatief dunbevolkt gebied.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden