Spoorwegen loven beloning uit na aanslag op stoptrein

De Nederlandse Spoorwegen hebben een beloning van tienduizend euro uitgeloofd voor de tip die leidt naar de vandalen die vrijdagmorgen bij station Nijmegen Dukenburg een spanband op de rails hebben aangebracht....

Van onze verslaggeefster Ellen de Visser

De spanband, die wordt gebruikt om lading in vrachtwagens vast te zetten, was aan een kant aan de spoorrails bevestigd en aan de andere kant, voorzien van een bankschroef, over de bovenleiding geworpen.

De bestuurderscabine van de stoptrein werd door de vuurbal zwartgeblakerd, en de kleding van de machinist vertoonde brandgaten.

De NS neemt het incident hoog op. De Spoorwegen beschouwen het incident als 'een aanslag op het leven' van de machinist. De vandalen hebben volgens een woordvoerder doelbewust geprobeerd hem letsel toe te brengen. Uit onderzoek van de politie is gebleken dat zij hooguit een halfuur voor de trein zou passeren de band aan de rails moeten hebben gespannen. De treinenloop op het traject moest tot kwart over acht worden stilgelegd.

Uit cijfers van Prorail, de organisatie die het spoor beheert, blijkt dat vandalisme op het spoor steeds vaker vertragingen veroorzaakt.

In 2001 ging het om ruim zeshonderd gevallen, vorig jaar al om bijna duizend.

Pvc-kokers, betonblokken, fietsen, verkeersborden, bomen en olievaten worden op de rails gedeponeerd. Een paar jaar geleden werd door vandalen op een overweg zelfs een complete bouwkeet neergezet. Een paar keer per jaar vallen bij dergelijke acties ook gewonden, aldus een woordvoerder van de Spoorwegen.

Na een ernstig incident bij Malden begin dit jaar vroeg vakbond FNV machinisten een maand lang alle gevallen van vandalisme op het spoor te melden. Er kwamen ongeveer vijftig meldingen binnen, aldus FNV-bestuurder Andries van den Berg.

Duidelijk werd dat veel vandalen bouwmateriaal rond het spoor gebruiken. Sinsdien doen Prorail en onderaannemers moeite om materiaal zo veel mogelijk op te ruimen, aldus Van den Berg. Bij station Nijmegen Dukenburg vonden volgens een woordvoerder van Prorail overigens geen werkzaamheden plaats.

Om het vandalisme terug te dringen, worden bovendien in steeds meer regio's conducteurs ingezet. Zij surveilleren langs spoortrajecten en houden 's nachts de treinstations in de gaten.

Prorail heeft twee maanden geleden bij wijze van proef bij een aantal overwegen toezichtscamera's geplaatst. Bij incidenten worden de beelden aan de politie doorgegeven.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden