Spoorloos

Vroeger kon je met een optreden als gewone Nederlander in Hilversum nog weleens een fijne kleurenbak, een bankstel of een vrieskist winnen, of een reis naar de een of andere Spaanse zonbestemming....

En dan hebben we het over Spoorloos, veruit Nederlands populairste programma in de emo-categorie, dat gisteravond bij de KRO aan een nieuwe reeks afleveringen begon.

Behalve de vraag hoe herenigingen nu echt aflopen, is er meer aan Spoorloos dat je als kijker nieuwsgierig houdt. Om maar eens een lekenvraag op te werpen: welke feitelijke zekerheden zijn er alvorens verslaggever Derk Bolt en een cameraploeg op stap worden gestuurd om het verhaal van de zoektocht te gaan maken? Of beter: welke garanties moeten er met betrekking tot de goede afloop zijn? Of van aupt een afloop? Jammer dat de redactie in dit opzicht niet gewoon wat openhartiger is, want Spoorloos zou er als emojournalistieke kijkcijferhybride veel geloofwaardiger van worden.

Verder toch maar niet al te veel klagen. Het oude studioconcept van Spoorloos, waarin je vers overgevlogen moedertjes in onduidelijke boerenfeestjurk hun 150 jaar eerder voor adoptie afgestane dochters jankend zag omhelzen, lijkt in het huidige Spoorloos definitief verlaten, en dat scheelt heel wat. Derk Bolt en cameraman Ton Vanderplas hebben in hun reportages meer dan ooit ruim de mogelijkheid om een en ander te laten zien van de sociale omstandigheden waarin hun hoofdpersonen zich bevinden, terwijl ook het genre van de aloude reisreportage niet wordt vergeten. We zien weer ouderwets woeste ravijnen en exotisch maar onaangedaan straatleven, en je zou willen dat er op tv veel meer van was.

Gisteravond zochten we in Spoorloos met z'n allen voor Floor, afkomstig uit Peru, in Nederland opgegroeid en na haar twintigste naar Belgierhuisd, aangezien ze de mensen daar veel leuker en eerlijker vindt. Ook in andere opzichten gebeurde er wat qua emo-tv. Floor zelf huilde niet zichtbaar toen ze hoorde dat haar moeder Ana Zamora al enige jaren geleden was overleden, en ook voor ons kijkers leek er ineens veel minder reden toe. Hebben we wat gemist, qua nazorg? Of is er, los van het verdriet van Floor, in Spoorloos sprake van meer journalistiek en minder emo-tv?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.