Reportage

Spookstad op zee krijgt weer kleur

Na jaren van verval lopen er weer werklieden op de Scheveningse Pier. De nieuwe eigenaren willen breken met de Van der Valk-sfeer op 'een van de mooiste plekken van Nederland'.

Een man verwijdert oude tafels uit het restaurant van de Pier van Scheveningen Beeld Raymond Rutting
Een man verwijdert oude tafels uit het restaurant van de Pier van ScheveningenBeeld Raymond Rutting

Op de Pier van Scheveningen staat de vuile afwas al bijna twee jaar aan te koeken in de spoelkeuken van het failliete Van der Valkrestaurant; in de gele chocomelmokken zit een laagje cacao met schimmelgroei. In 'Pier Sweets', het snoepwinkeltje halverwege de 300 meter lange wandelboulevard, liggen nog altijd lollies, snoepkettingen en Winnie the Pooh-petjes. Tegen het raam hangt een vergeelde poster van Justin Bieber als bollewangenhapsnoet.

Het is koud en spekglad op de Pier, nationaal icoon in verval, als de trotse nieuwe eigenaren er een rondleiding geven. KondorWessels Vastgoed en DanZep BV kochten de Pier eind oktober voor 3 miljoen euro. Ze willen het spookstadje op zee zo snel mogelijk weer tot leven wekken.

'Toen we hier kwamen, groeide het onkruid twee meter hoog op het terras. Het was bijna surrealistisch, alsof iemand opeens was opgestaan en gewoon was weggelopen', zegt de 27-jarige projectontwikkelaar Elies Koot van KondorWessels. Eerder was ze betrokken bij de herontwikkeling van de Bijlmerflat Kleiburg, waar 500 kluswoningen zijn gerealiseerd. De Pier is haar volgende karwei.

Op het gebouw uit 1959 doet de elektriciteit het inmiddels weer, maar de waterleiding, riolering en de verwarming nog niet. Werklieden rijden met een golfkarretje af en aan om tafels, stoelen en andere inboedel af te voeren. De buitentrappen moeten worden hersteld, de vloerdelen gerepareerd, de gevels aangepakt, de eisen van de brandweer opgevolgd. Het ziet er dramatischer uit dan het feitelijk is, bezweert Koot. 'We willen komend voorjaar of zomer weer open, maar we beloven nog niks.'

De grote uitdaging is om de Pier rendabel te exploiteren. Restaurantfamilie Van der Valk lukte dat uiteindelijk niet. Geen wonder, vindt Koot. 'Wat was er? Een casino, een schnitzelparadijs en een pannenkoekenhuis, meer niet. Wij willen allerlei activiteiten organiseren, aantrekkelijke horeca en winkels met een beleveniswaarde. Conceptstores bijvoorbeeld, waar je ziet hoe een product wordt gemaakt.'

Op het 45 meter hoge bungy jumpplatform legt Hans-Poul Veldhuyzen van Zanten, mede-eigenaar van DanZep BV, uit wat volgens hem de makke was. 'Ik woon al 22 jaar op Scheveningen, als student, vrijgezel en als jonge vader. Toch ben ik maar één keer op de Pier geweest, om te bungy jumpen. Dat betekent dat hier niks te doen was, hoewel het een van de mooiste plekken van Nederland is.'

De 45-jarige durfkapitalist en surf-liefhebber Veldhuyzen, in Delft afgestudeerd als biotechnoloog, is een van de twee eigenaren van DanZep. Zijn compagnon, Daniel Metcalfe, had een beursgenoteerd internetbedrijf dat met het bedrijf van Veldhuyzen is samengegaan.

Zowel DanZep als KondorWessels had al langere tijd een oogje op de vervallen Pier. Ze kwamen met elkaar in contact door een 'foutje van de curator', aldus Elies Koot. 'Die stuurde een mail naar alle gegadigden. Het was niet de bedoeling dat we elkaars gegevens konden zien, maar dat gebeurde toch.' Vervolgens deden KondorWessels en DanZep samen een bod.

Veldhuyzen: 'We stellen ons niet op als vastgoedmaatschappij die plekjes verhuurt. We gaan de eerste jaren geen huur vragen, maar mee investeren. In ruil moeten uitbaters meedoen in onze seizoensprogrammering. We zijn heel ver met onderhandelingen met partijen waar we vertrouwen in hebben, allemaal A-partijen.' De komende vijf jaar zal de Pier zo organisch een nieuwe invulling krijgen. 'We zien dit als een project waar we ons volle ondernemerschap tegenaan moet gooien.'

De verlaten Pier in Scheveningen. Hotelbedrijf Danzep BV en vastgoedbedrijf Kondor Wessels hebben het beroemde bouwwerk voor 3 miljoen euro gekocht van horecaconcern Van der Valk. De pier krijgt een hoognodige opknapbeurt en gaat naar verwachting in de lente weer open voor publiek. Beeld anp
De verlaten Pier in Scheveningen. Hotelbedrijf Danzep BV en vastgoedbedrijf Kondor Wessels hebben het beroemde bouwwerk voor 3 miljoen euro gekocht van horecaconcern Van der Valk. De pier krijgt een hoognodige opknapbeurt en gaat naar verwachting in de lente weer open voor publiek.Beeld anp

DanZep is franchisehouder van de EasyHotels in de Benelux. Komt er uiteindelijk een hotel op de Pier? Dat plan ligt gevoelig bij de gemeente Den Haag; een eerdere artist's impression liet een totale metamorfose zien. 'Uiteindelijk over een jaar of tien misschien', antwoordt Veldhuyzen. 'Het bestemmingsplan laat het niet toe en we zijn niet van plan om het bestemmingsplan te wijzigen. Eerst moet het huidige ding een succes worden.'

Ideeën genoeg, maar Elies Koot van KondorWessels weet ook nog niet hoe de Pier er over enkele jaren uit zal zien. 'Wat je nu bedenkt, hoeft over vijf jaar niet meer te werken. We gaan het met een jonge, frisse blik benaderen. Wat wil de consument? In elk geval geen kers meer in zijn bakje appelmoes.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden