Sponsoren zitten voor een schijntje op de eerste rang

Boels-Dolmans is de sterkste ploeg in het vrouwenpeloton. Dat kost de sponsors slechts 2 miljoen euro. Het budget van de sterkste teams bij de mannen bedraagt tientallen miljoenen.

Het Boels-Dolmans Cycling Team bij de presentatie in Valkenburg Beeld Arie Kievit
Het Boels-Dolmans Cycling Team bij de presentatie in ValkenburgBeeld Arie Kievit

Op het landgoed waar George Bush en Mick Jagger ooit een nachtje sliepen, staat Anna van der Breggen te poseren met haar nieuwe auto, een blitse Audi A1. De olympisch kampioene is de belangrijkste aanwinst in de vrouwenploeg Boels-Dolmans, die deze donderdagmiddag wordt gepresenteerd in Chãteau St. Gerlach, onder de rook van Valkenburg.

Van der Breggen krijgt zogenaamd voor het eerst de autosleutels overhandigd en lacht voor de fotografen haar gulste lach. Zó ziet hoofdsponsor Erwin Janssen het graag. 'Wat we doen, doen we goed', zegt hij. Vandaar ook een statig kasteel als decor voor de ploegenpresentatie. 'Je mag de meisjes toch best een keertje verwennen?', stelt hij een retorische vraag.

Zes jaar geleden stapte Janssen, eigenaar van Dolmans Landscaping Group (een bedrijf dat buitenruimtes ontwerpt en beheert) in het vrouwenwielrennen. Niet omdat hij nou zoveel overeenkomsten zag ('Wij werken buiten, de meiden fietsen buiten, maar dat is het enige dat ik kan bedenken'), wel omdat hij als Limburger van jongs af aan al een wielerfanaat is en het vrouwenwielrennen wilde meehelpen ontwikkelen.

Wat in 2010 begon als een talententeam is inmiddels uitgegroeid tot 's werelds beste wielerploeg bij de vrouwen, want Boels-Dolmans heeft niet alleen de huidige wereldkampioen (de Deense Amalie Dideriksen) in de gelederen, ook de Olympisch en Europees kampioen (Anna van der Breggen), de winnaar van de Women's World Tour (de Amerikaanse Megan Guarnier) en de wereldkampioen van 2015 (de Britse Lizzie Deignan) staan bij de ploeg onder contract.

In het verleden heeft Janssen ook Marianne Vos eens 'subtiel benaderd', geeft hij toe, maar dat liet hij dit seizoen maar achterwege. 'Er moet natuurlijk wel een beetje strijd blijven in het peloton', zegt hij. 'Bovendien hebben we met Anna van der Breggen gekozen voor het nieuwe gezicht van het Nederlandse vrouwenwielrennen.'

Bravoure en grandeur

De man die al die kampioenen tevreden moet zien te houden, heet Danny Stam, de ploegleider. In meetingroom Blaireaux van het Van der Valk Hotel in Maastricht riep de oud-renner, die succesvol was op de baan, onlangs zijn rensters bij elkaar. 'Zeg het maar', vroeg hij, 'wat is jullie droomkoers?' Daarna was het volgens hem een kwestie van inventariseren en zorgen dat niemand met een dubbele agenda rijdt. 'Dat is het hele kunstje.'

De bravoure en grandeur die de rijkste ploeg uit het vrouwenwielrennen uitstraalt doet in zekere zin denken aan de evenknie bij de mannen, de Sky-formatie van Tour de France-winnaar Chris Froome. Al trekt hoofdsponsor Janssen liever de vergelijking met Raleigh. 'Met alle respect voor Sky hoor, maar wij rijden om te winnen. Sky is mij toch een beetje te behoudend.'

Boels-Dolmans vs. Team Sky

BD - Begroting: 2 miljoen
SKY - Begroting: 35 miljoen

BD - Aantal renners: 11
SKY - Aantal renners: 24

BD - Aantal stafleden: 5
SKY - Aantal stafleden: 71

BD - Salaris kopvrouw: circa 100.000
SKY - Salaris kopman: 5,3 miljoen

BD - Twittervolgers Anna van der Breggen: 16.870
SKY - Twittervolgers Chris Froome: 1.225.720

Onder het minimumloon

De begroting van Boels-Dolmans schommelt rond de 2 miljoen euro, die van Sky bedraagt 35 miljoen. En waar Chris Froome een riant appartement in Monaco huurt, woont wereldkampioene Dideriksen nog gewoon thuis bij haar ouders in Kastrup, een voorstadje van Kopenhagen. Kortom, de verschillen tussen het mannen- en vrouwenwielrennen zijn onverminderd groot.

Net als de verschillen onderling in de Boels-Dolmansploeg. De kopvrouwen mogen dan naar schatting rond een ton verdienen, de mindere goden moeten zich nog altijd bedruipen met een salaris dat onder het minimumloon zit. Volgens ploegleider Danny Stam zou het goed zijn als er een minimumsalaris in het vrouwenwielrennen wordt ingevoerd. 'Maar ja, acht van de tien ploegen kunnen dat niet opbrengen. Dan houdt dat verhaal op.'

Maar er is ook goed nieuws: dit jaar staan de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik ook voor vrouwen op het programma, op dezelfde dag als de mannen. En vorig jaar werd voor het eerst de vrouwenwedstrijd van de Ronde van Vlaanderen live uitgezonden op de Belgische tv. 'Op een ander kanaal volgens mij, maar toch', zegt Stam. 'Het is een stap in de goede richting.'

Het budget van Sky zullen de vrouwen bij Boels-Dolmans nooit gaan halen, zegt Stam, maar de rensters kunnen er wel het beste uit zichzelf halen. Zo werkt de ploeg samen met het academisch ziekenhuis in Maastricht en werden de vrouwen in december nog getrakteerd op een gezamenlijke wintersportvakantie als teambuildingsuitje.

Wie een echte blikvanger is in de ploeg, krijgt een auto van de zaak, zoals Van der Breggen, Lizzie Deignan en Amy Pieters. En wereldkampioene Dideriksen dan? 'Ik heb mijn contract getekend voordat ik wereldkampioen werd', zegt ze aan een tafeltje met uitzicht op de Limburgse heuvels. 'Dus nee, voor mij geen auto. Maar geen probleem hoor. Ik heb ook nog geen rijbewijs.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden