Spoeddebat over stakende bussen

Staatssecretaris wil niet bemiddelen in conflict...

Van onze verslaggeefster Kim van Keken

DEN HAAG Nu de busstaking de tweede week is ingegaan, vindt de Tweede Kamer het arbeidsconflict niet langer alleen een zaak van chauffeurs en bedrijven. Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer speelt wel degelijk een rol in de impasse, vindt een ruime kamermeerderheid. Deze week zal ze zich tijdens een spoeddebat moeten verantwoorden.

De staatssecretaris meent dat ze geen partij is in het conflict. Ze sprak zich uit naar aanleiding van de analyse die oud-minister en senator Klaas de Vries maakte op verzoek van de werkgevers en bonden. Hij concludeert dat de chauffeurs én de private bedrijven te maken hebben met een onbetrouwbare overheid. De ‘halfslachtige wijze’ waarop de overheid het streekvervoer heeft geliberaliseerd is volgens hem de reden voor de impasse.

Hij wijst op eerder toegezegde subsidies waarop toch is bezuinigd (410 miljoen euro minder aan subsidies). Tegelijkertijd mogen de vervoersbedrijven van diezelfde overheid geen prijsstijgingen (bijvoorbeeld wegens hogere brandstofprijzen) doorvoeren. Ook is 40 procent van de markt eind vorig jaar plots op slot gegaan, nadat de Tweede Kamer besloot dat het openbaar vervoer in de grote steden niet aanbesteed hoeft te worden. De staatssecretaris liet haar oren te gemakkelijk hangen naar de Kamer en maakte het beleid daardoor zeer onvoorspelbaar voor bedrijven. Die waan van de dag maakt het voor bedrijven ‘link’ om te investeren in het vervoer.

Huizinga verwerpt deze analyse, en zegt dat zij geen extra geld kan uittrekken (dat zou ‘staatssteun’ zijn) en dat zij ook geen bemiddelaar is in het conflict. De Kamer denkt daar echter anders over. ‘We kunnen niet onze kop in het zand steken’, zegt CDA’er Mastwijk. ‘De analyse van De Vries wijst zo duidelijk in de richting van de overheid dat we er over moeten praten.’

SP’er Roemer heeft een spoeddebat aangevraagd, dat steun vindt bij in elk geval de VVD en GroenLinks. De stakingen in het streekvervoer duren te lang, vindt hij. Meer dan een miljoen reizigers zijn dagelijks gedupeerd. ‘Als je als overheid zegt dat je daarin geen verantwoordelijkheid hebt, dan heb je er niets van begrepen.’ GroenLinkser Duyvendak deelt die mening. ‘Huizinga kan niet zeggen tegen de chauffeurs en bedrijven: blijf maar aanmodderen.’

De vakbonden houden druk op de ketel. Ze negeren de oproep van de busondernemingen om de staking in het streekvervoer op te schorten. Zondag ging de staking haar tweede week in.

Wyb Kusters van de CNV Bedrijvenbond ziet de oproep van de werkgevers als een wanhoopspoging. ‘Laat duidelijk zijn dat alleen de werkgevers de sleutel hebben voor de oplossing van het loonconflict. Zij zitten aan de geldkraan.’ Wel gaven de vakbonden vrijdag al aan voor een zogenoemde overbruggings-cao te zijn. Met zo'n tijdelijke cao zouden partijen de angel uit het cao-conflict kunnen halen. ‘Overigens blijft daarbij de redelijke looneis van 3,5 procent recht overeind staan’, aldus Kusters zondag. De bond zal dit maandag inbrengen in het informele overleg met werkgevers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden