Spits gaat op in Metro, laatste gratis dagblad

En toen was er nog maar één. Ooit leekt het erop dat de gratis kranten de dagbladen uit de markt zouden drukken, maar na eerder DAG en De Pers houdt nu ook Spits ermee op. Daardoor hebben reizigers in het openbaar vervoer vanaf oktober alleen nog de Metro voor hun gratis nieuws.

AMSTERDAM - Het stopzetten van de tweede gratis krant van Nederland werd maandag bekendgemaakt door de eigenaar, de Telegraaf Media Groep (TMG). De uitgever van de grootste krant van Nederland bezit de laatste twee gratis kranten van Nederland. TMG, dat Spits begon, kocht twee jaar geleden ook Metro.


Omdat de oplages en de advertenties voor gratis kranten door de crisis en de oprukkende digitale concurrentie snel wegzakten, werd er toen al gespeculeerd dat een van beide titels zou verdwijnen. Vorig jaar zomer werd dat opnieuw voorspeld, toen bekend werd dat beide kranten voortaan door dezelfde redactie gemaakt zouden worden. Ook toen stelde TMG nog dat er ruimte genoeg was voor twee gratis kranten, maar maandag viel het doek alsnog voor Spits. De op jongeren en entertainment gerichte krant gaat in oktober op in het serieuzere Metro. Die wordt daarmee volgens TMG 'nog dikker en completer', in een opgevoerde oplage van 510 duizend stuks.


Met het stoppen van Spits (oplage 268 duizend exemplaren) komt na vijftien jaar definitief een eind aan de gloriejaren van de freesheet, zoals de gratis krant internationaal werd genoemd. Het van oorsprong Zweedse concept Metro kwam op 21 juni 1999 op de Nederlandse markt. TMG, dat daarvan wist, lanceerde na een korte voorbereiding op dezelfde dag Spits.


Door het succes van de kranten bij adverteerders - de enige inkomstenbron, omdat er geen betalende abonnees zijn - volgden meer initiatieven. Eind 2006 verscheen De Pers, naar eigen zeggen de eerste gratis kwaliteitskrant ter wereld. Zakenman Marcel Boekhoorn stak er tientallen miljoenen in, maar tevergeefs. Ondanks journalistieke waardering voor de krant kwam de commerciële exploitatie nooit van de grond. Begin 2012 hield de krant op te bestaan, waarbij uitgever Wegener, die de krant langdurig zou gaan uitbaten, nog een afkoopsom van 45 miljoen euro moest betalen.


In de tussentijd was uitgever PCM met DAG gekomen, de vierde gratis krant van Nederland. De toenmalige Volkskrant-uitgever lanceerde de krant in mei 2007 met een oplage van 380 duizend. De vierde gratis krant leidde tot duwen en trekken tussen de uitdelers op de stations, maar lang duurde het niet. In oktober 2008 hield DAG op te bestaan. Dat gaf de andere drie wat meer lucht, zij het tijdelijk.


Het opgaan van Spits in Metro valt dit najaar samen met de overgang van De Telegraaf op het compacte formaat, waarop de gratis kranten al verschijnen. Zo hoopt TMG adverteerders te lokken. De oplage van de (betaalde) Telegraaf is na een duikvlucht onder de 500 duizend exemplaren gezakt.


TMG stelt met de nieuwe Metro en De Telegraaf de nummer 1 en 2 op de landelijke krantenmarkt in handen te hebben. Beide bladen zouden ook digitaal veel perspectief bieden. Volgens TMG-directeur Frank Volmer is nog niet te zeggen wat het verdwijnen van Spits voor het personeel betekent. Tot een grote reorganisatie leidt het volgens hem niet, na het eerdere samenvoegen van de redacties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden