Spionagethriller

Niet zozeer een remake van de klassieke film noir The Big Clock (1948), maar meer een herinterpretatie, deze fijne, stijlvolle spionagethriller. No Way Out is gebaseerd op het gelijknamige boek van Kenneth Fearing, waarin een uitgever zijn maîtresse per ongeluk vermoordt, zonder te weten dat een van zijn medewerkers getuige is van de gebeurtenis. Deze filmupdate, met een fijne jarentachtig-synthesizersoundtrack van Maurice Jarre, plaatst het verhaal in het politieke domein, waarin alleskunner Gene Hackman als minister van Defensie de man speelt wiens vriendin (Sean Young) het leven laat. De jonge Kevin Costner mag de boel onderzoeken. Hackmans spindoctor, gedenkwaardig gespeeld door Will Patton, moet het verhaal voor de buitenwereld recht praten. De plotwendingen buitelen over elkaar heen - No Way Out is wat dat betreft vergezochter dan de oorspronkelijke verfilming, maar dankzij de vlotte regie van Donaldson blijft de film spannend tot het eind.


No Way Out (Roger Donaldson, 1987) BBC 1, 0:45-2:35 uur.


Midnight in the Garden of Good and Evil

(Clint Eastwood, 1997) Voordat de New Yorkse journalist John Berendt besloot een boek te schrijven over zijn nieuwe woonplaats, was Savannah een ingeslapen stad. Ooit katoenhoofdstad van Amerika, nu vergane glorie. Maar Berendts roman, die lang de bestsellerlijst aanvoerde, veranderde dat. Nog meer veranderde er toen Clint Eastwood het boek verfilmde. De Italiaanse palazzo's, Engelse landhuizen en Franse chateaus pronken nu weer in oude glorie. Terwijl roman en film eigenlijk gaan om de merkwaardige inwoners; de excentrieke rijkaard Jim Williams, antiekhandelaar, restaurateur én homo. Dat laatste werd in de conservatieve gemeenschap gedoogd, of liever: genegeerd. Als Williams op een avond zijn jonge minnaar Sonny vermoordt, komt alles onvermijdelijk aan de oppervlakte. Het perspectief van de film ligt bij een New Yorkse schrijver (John Cusack) die aanvankelijk voor een reportage in een tuintijdschrift de stad en Williams bezoekt, maar zo gebiologeerd raakt door die merkwaardige zuidelijke sfeer, dat hij er blijft en zelfs langzaam raakt ingeburgerd. Noch dat verhaal, noch de rechtszaak is erg spannend, maar regisseur Clint Eastwood had goed in de gaten dat Savannah en haar inwoners - een fenomenale travestiet, een heuse voodoopriesteres en een vrouwenkaartclub - voldoende stof boden voor een tweeënhalf uur durend exotisch uitstapje naar een onbekende stad.


Arte, 23:35-1:10 uur.


Teorema

(Pier Paolo Pasolini, 1968) Van Alex van Warmerdams Borgman tot Visitor Q van de Japanse cultregisseur Takashi Miike; de films waarvan de makers zich lieten inspireren door Teorema van de in 1975 vermoorde Italiaanse filmmaker Pier Paolo Pasolini (ook beroemd en berucht door zijn films Il vangelo secondo Matteo en Salo) zijn talrijk. Ze behoren tot het zogenoemde home invasion-subgenre, films waartoe ook klassiekers als Straw Dogs en Funny Games worden gerekend. Het theatrale Teorema kreeg zijn status onder meer vanwege zijn politieke en religieuze onderlaag; de mysterieuze gast (gespeeld door Terence Stamp) die een Italiaans bourgeois-familie infiltreert en hun tuttige uiterlijk vertoon en vermeende zekerheden met seks en bravoure omver kegelt, is zowel God-figuur als Pasolini's subversieve antwoord op de Italiaanse kerk. Die specifieke uitwerking heeft de tand des tijds wellicht niet helemaal doorstaan, maar de ontregelende basis is nog even relevant als in 1968.


Arte, 20:15-22:45 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden