Spielerei-website maakt de gebruiker enkel ongedurig

De meeste websites voldoen niet aan de eisen die de bezoeker er aan stelt. Die van makelaars zijn geen uitzondering, aldus H....

'Stel, ik ben een klant die een bedrijfspand in Tilburg zoekt. Ik tik in www.zadelhoff.nl en kom uit bij een site www.dtzzadelhoff.nl waar in het Engels informatie wordt gegeven over.... juist: alle internationale activiteiten van Zadelhoff. Ik klik op Nederlands, druk op enter, en . . . kom op precies dezelfde site uit. Met als enig verschil dat het kopje Internationaal is vervangen door Nederland. Ik zoek een pand in Tilburg en moet zoveel handelingen verrichten om daar uiteindelijk informatie over te krijgen, dat ik allang ben afgehaakt.'

De site www.lauteslager.nl, een grote Utrechtse makelaardij, komt er niet beter van af. 'Oh nee, een flash intro' (een filmpje). 'En maar wachten, en maar staren naar het bericht dat er nog gegevens gedownload worden. Mensen worden hier zo moe van. Het zegt alles over de maker: kijk mij eens knap zijn. Het is spielerei, maar voor de gebruiker zegt het helemaal niets.'

De site zelf is volgens Van Driel ook een 'prachtig voorbeeld' van hoe er vanuit de organisatie is gedacht. 'Hier: maak een virtuele rondleiding door een kantoor. Wie is daar nu in geïnteresseerd? Ik zoek een woning in Utrecht.'

Www.funda.nl, de nieuwe zoeksite van de makelaarsvereniging NVM, krijgt wel Van Driels goedkeuring, al zijn de lettertjes wat klein en staan de teksten vol jargon.

Van Driel meent dat de webbouwers uitgaan van de vraag: 'met wie wil ik waarover praten?', in plaats van 'wie wil waarom met mij communiceren?' Het onderwerp is nu de ander geworden, aldus de Tilburgse hoogleraar.

Toch vindt hij de fouten verklaarbaar. 'Als we de ontwikkeling van de mens in een schaal van 24 uur zetten en het heden als middernacht beschouwen, dan werd vier minuten na zijn geboorte de spraak uitgevonden, en pas om 23.53 uur het schrift. Vervolgens hebben we in razend tempo heel veel nieuwe media erbij gekregen. Met als laatste loot de digitale media, die op slechts een kwart seconde voor middernacht zijn ontstaan. Het is dus niet meer dan normaal dat we nu nog op een hele gebrekkige manier met dit nieuwe medium omspringen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden