Spiegeldoolhof

De beste scène van The Lady from Shanghai, de derde film die Orson Welles maakte na zijn ultieme debuut Citizen Kane, is de laatste. In een spiegeldoolhof ontmoeten de vier hoofdpersonages elkaar voor een definitieve confrontatie. Met virtuoze montage ogen de weerspiegelingen van weerspiegelingen als een hippe, artistieke videoclip; de klassieke martial arts-film Enter the Dragon met Bruce Lee bracht in 1973 een hommage aan deze surrealistische scène. Als het aan Welles had gelegen, duurde de betreffende scène overigens zo'n zeven keer langer dan de drie minuten durende versie zoals die was te zien in de definitieve cut. De scène veroorzaakte zo veel gesteggel tussen Welles en zijn producenten dat de Amerikaanse release bijna een jaar werd uitgesteld - het verloren filmmateriaal werd bovendien nooit meer teruggevonden. De film, gebaseerd op de roman If I Die Before I Wake uit 1938, ontpopte zich desalniettemin tot klassieker, ook omdat Welles' zijn toenmalige echtgenote Rita Hayworth in de hoofdrol castte.

The Lady from Shanghai (Orson Welles, 1947)

Arte, 20.15-21.45 uur.

Con Air

(Simon West, 1997) Perfect maandagavondvermaak uit de stal van spektakelproducent Jerry Bruckheimer. Con Air oogt als een vakkundig gemaakte formulefilm over fataal gevangenistransport, maar stijgt stiekem boven zichzelf uit omdat aangename acteurs als Steve Buscemi en John Malkovich exact aanvoelen in welk type pretentieloze over-the-top actiefilm ze zich bevinden. Aan boord van een vliegtuig vol gevangenen is Nicolas Cage de enige met een greintje fatsoen. 'Somehow they managed to get every creep and freak in the universe on this one plane', verzucht hij met veel gevoel voor zwaar aangezette dramatiek. Een ongekende hoeveelheid groteske ontploffingen, schietpartijen en van testosteron doorspekte oneliners zijn het gevolg.

Veronica, 20.30-22.45 uur.

Double Indemnity

(Billy Wilder, 1944) Archetypische film noir naar het gelijknamige boek van James M. Cains uit 1935, die zijn verhaal weer baseerde op een waargebeurde misdaad uit 1927, over een vrouw uit Queens die samen met een vriend haar man vermoordde, in de hoop vervolgens een flinke som geld van zijn levensverzekeraar te incasseren. In het grandioze Double Indemnity is die vriend verzekeringsagent Walter Neff (Fred MacMurray), terwijl de vrouw in kwestie (Barbara Stanwyck) als oervorm van de femme fatale in de geschiedenisboeken staat. De broeierige, seksuele subtekst van hun dialogen behoren tot de beste die de film noir ooit heeft voortgebracht. 'Do I laugh now, or wait 'til it gets funny?'

Arte, 21.45-23.30 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden