Spieëlskrif

ONDERWEG IN trein en bus Tydverdryf/Pastime ter hand genomen, de nieuwe bundel van de Zuidafrikaanse dichteres Elisabeth Eybers, die inmiddels de tachtig voorbij is: 'Asimmetrie, wat ek hartstogtelik haat,/ skilder sy uithangbord op my gelaat.'..

Aankijken heet de tentoonstelling die op deze zaterdagmiddag 11 mei om 15 uur van acquit gaat in het Larense Singer Museum, met foto-portretten van Paul Huf, die de zeventig al gepasseerd is. Het is de kunst op de aangegeven openingstijd binnen te zijn, want Huf trekt de Gooise claque aan als een gloeilamp een zwerm motten. En de beroemdheden die door Hem ooit zijn vastgelegd komen hierheen in de verwachting dat we hèn aankijken.

In betrekkelijke rust neem ik de wanden door: een frisse en Oscarloze Willeke van Ammelrooy in '74, een nog siliconenboezemloze Patty Brard in '87, een olijke Rita Reys (pak 'm beet: '55), een achternaamloze Marjorie in haar bloterik met fiets, de Vijftigers als broekjes en Fons Rademakers in '79. Die schuifelt hier trouwens ook voorbij. 'Wie is dat?', kraakt een bejaarde dame, wijzend op een foto van de exuberante Mathilde Willink. 'Die is dood', repliceert haar zus, die al voor Astrid Joosten staat, over haar schouder.

Het wordt allengs meer vernissage - 'Kerel hoe maak je het', en 'Waar is Paul?' - als ik ontdek dat de legendarische schele kop van Lodewijk van Deyssel óók een Huf is. Miep en Loek Brons waren in '76 al onafscheidelijk, en niet anders lijkt af te lezen van de spraakmakende liefdeskoppels Hugo Claus & Sylvia Kristel en Liesbeth List & Cees Nooteboom, de laatste met dichterlijke manen zoals iedereen in de jaren zeventig droeg.

Kees Brusse is gearriveerd, en het gekwebbel neemt in volume toe als ik voor het Wie van de Drie-drieluik ('76) sta: Kees Brusse, Albert Mol, Sonja Barend. Geen genodigde houdt halt voor een kleurenprent van een Volendamse corsettenfabriek vol gepuntmutste naaisters ('49), of de groepsfoto waarop Bertus Aafjes, een ingezakte J.C. Bloem en Ed. Hoornik poseren. Apies kijken, dacht Huf, en doopte de plaat 'Schrijvers in Artis 1957'.

Nu is iedereen er. Het Grote Aankijken begint. Een mevrouw van de zaak heet iedereen welkom namens 'wij als Singer', waarna Chiem van Houweninge speecht. 'Nu even alle boert en jokkernij terzijde', zegt hij voordat er nog iemand geschaterd heeft. Paul Huf, analyseert de spreker, wil achter de waarheid komen. Want ieder mens heeft 'een façadetje'. Paul babbelt die franje weg. 'Als hij afdrukt, hang je. Hier bijvoorbeeld.'

De kop is eraf. Nu het zicht op de foto's moeilijk wordt, probeer ik quotes te scoren door celebrities af te luisteren. Ex-fotomodel Wolffensperger: '. . . Nou, ik heb een primair gevoel van: hij saboteert het' (maar wie en wat toch?). Liesbeth List '96, bril bovenop het eigen haar, op een serie wijzend: 'Van dat rijtje zijn er al vier dood.' Ik tel na: Joop den Uyl, Ischa Meijer, Renate Rubinstein, zangeres Ann Burton. Een zakenman: 'Het marcheert. Vorig jaar stonden we op de cover van Newsweek.' Meneer Orlandini naast hem knikt: 'En dat moet je hebben, want anders kun je beter in waterfietsen beginnen, hè hè hè.' De zakenman houdt zijn buik vast.

Een blakende Paul Huf maakt met zijn vrouw een pakje open: 'Morgen gaan we weg. Naar Ibiza. Lekker hoor.' Jan des Bouvrie laat een verslaggever van het AD pennen, ik zie ineens nòg twee Fonsen Rademakers en moet even recupereren. Tussen Wim Crouwel en Liz Snoyink door ontwaar ik een zetel. Dan beent Yoka Berretty op mij af. 'We komen er niet op, een boektitel die begint met Bonfire.' Of the Vanities, misschien? Gunst, laten ze die nou zoeken!

Op de terugweg lees ik verder in het gedicht 'Parese' van Elisabeth Eybers, en moet een moment of wat turen voordat ik begrijp dat ze 'spiegelschrift' bedoelt: 'Goed, dink ek dan as ek die spieëlskrif lees,/ sonder die gangbare reëlmatigheid/ so broodnodig vir welgevalligheid/ mag ek voortaan hopelik 'n grapjas wees.'Arjan Peters

Paul Huf: Aankijken. Tot en met 23 juni, Singer Museum Laren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden