Spider-man

Lowie Vermeersch was hoofdontwerper bij autodesignbureau Pininfarina, Barmans favoriet. Slotakkoord van de Barman-V: de mooiste auto's ooit, volgens de man die dat moet weten.

BOB WITMAN

Lowie Vermeersch (37) is de beroemdste Belgische auto-ontwerper, die onder meer in 2010 de remake van de fameuze Alfa Romeo-spider vorm gaf. Dat een Belg zo hoog klimt in design - hij was tot voort kort hoofd ontwerp bij Italiaanse ontwerpstudio Pininfarina - is bijzonder. België heeft zelf nauwelijks traditie in de auto-industrie.

Ja, als kleine jongen tekende hij auto's, zegt Vermeersch, maar niet alleen auto's. 'Ik kom uit een familie van kunstenaars. Anders dan mijn vader en broers was ik vooral gefascineerd door de combinatie van techniek en vorm.' Dat zit nog altijd in zijn manier van kijken. 'Als ik een auto zie, maak ik een röntgenfoto. Ik analyseer meteen wat eronder zit, motor, chassis, alles. Ik kijk naar het geheel.'

Wat is uw smaak?

Schoonheid zit hem in een combinatie van eerlijkheid, intelligentie en gelaagdheid. 'Een vorm die alleen buitenkant is, is oninteressant.' Voor Vermeersch heeft de vraag of iets mooi is, te maken met 'waarheid' van een ontwerp. 'In een goed ontwerp komen vorm, functie en emotie samen.' De vorm dient een relatie te hebben met 'wat het is'. 'Alles moet kloppen.'

Vermeersch houdt van auto's die een onbelemmerd vooruitgangsgeloof uitstralen. Zoals de Lamborghini Miura, een voor toen erg innovatieve vorm, omdat de motor voor het eerst naar achteren werd geplaatst. Dat zou de norm worden voor dit type sportwagens. Of de Ferrari Daytona, puurheid en elegantie met koplampen die voor het eerst waren verzonken in het gehele volume. Anders dan nu waren er veel minder wettelijke regels die de ontwerpers stuurden. 'De auto kon toen nog zijn eigen ongecompromitteerd evenwicht vinden tussen mens, functie en vorm. '

Komt uw smaak terug in uw werk?

Vermeersch werkte als Belg in het walhalla van het Italiaanse autodesign. Pininfarina is een klassieke ontwerpstudio die voor merken als Peugeot, Alfa Romeo en Ferrari auto's heeft getekend. 'Bij Pininfarina werkte je aan meerdere projecten tegelijk. Daardoor kun je afstand nemen van een ontwerp. Wat als voordeel heeft dat je telkens weer met een frisse blik kunt beoordelen wat er ligt.' Een ontwerper, zegt Vermeersch, moet scherp voor ogen houden welke indruk een auto in die allereerste seconde maakt. 'Dat is vaak beslissend voor de gevoelservaring die mensen hebben.'

Hij houdt van complexiteit in vormgevingsvraagstukken. 'Ik ben geïnteresseerd in architectuur, omdat je daar structuur, emotie en zwaartekracht in een ontwerp moet stoppen.' Lastig, maar als het lukt, is de bevrediging groot. Ook voor een auto geldt dat. 'Functionaliteit en vorm moeten samenkomen in één gedachte.'

Hoe komt smaak terug in uw privéleven?

Popmuziek - hij is een fan van dEUS - kan hem op ideeën brengen. 'Ik heb wel eens een auto opnieuw ontworpen, nadat ik een plaat van Roni Size had gekocht.' Toen de frisse drum-'n-bass door zijn studio schalde, haalde hij de tekeningen van de muur. 'Ik ben van scratch af aan opnieuw begonnen.'

Italiaanse auto's zijn Vermeersch' grote liefde. Amerikaanse auto's vindt hij te zwaar. Frans ontwerp is vaak over-decoratief. Hij rijdt zelf een Alfa Romeo Duetto uit 1976. De gouden jaren van het auto-ontwerp. Toch ziet hij de huidige tijd, waar een ontwerper moet werken met talloze wettelijke veiligheidseisen, niet als minder inspirerend. 'Er is technisch meer mogelijk dan ooit. Het zoeken naar innovatieve auto's en de vorm die dat uitstraalt, is een grote uitdaging. Het is een interessante tijd om auto-ontwerper te zijn.'

Lowie Vermeersch richtte begin dit jaar Granstudio op. Een ontwerpbureau dat zich richt op voertuigen en mobiliteit. granstudio.eu

--------------------

Ferrari Daytona, 1968. Ca. 300.000 EURO

'Ook een mijlpaal in het auto-ontwerp. Dit is de eerste auto waar de koplampen in het bodywork zijn opgenomen. Verder blinkt hij uit in elegantie en een soort abstractie die nog steeds modern aanvoelt. Ondanks de kracht die deze auto uitstraalt, is het toch een licht ontwerp waarbij je meteen denkt: Wauw, zoiets heb ik nog nooit gezien.'

Alfa Romeo Duetto, 1976. Ca. 20.000 EURO

'Ik rijd er zelf in. Het is een elegante en eenvoudige auto, maar met zo'n sterk en positief karakter. Dat komt vooral door z'n open blik. Als je de koplampen en het front ziet, lijkt het of de auto naar je glimlacht. Deze Alfa, die is ontworpen door Pininfarina, roept een goed gevoel op bij mensen. Dat is waar je als ontwerper naar streeft.'

Lamborghini Miura, 1966. Ca. 250.000 EURO

'Een auto met een tijdloze gratie. Sportauto's hebben meestal een agressief karakter. Dat heeft deze ook, maar toch is hij rank en sierlijk. Bovendien straalt dit ontwerp in alles vooruitgang uit. Het is de eerste sportauto met de motor in het midden geplaatst, dat zou later de norm worden voor dit type auto's.'

Peugeot 205, 1983. Ca. 3.950,- EURO

'Een lichte, transparante en eenvoudige auto. Franse auto's vind ik vaak net iets te veel decoratieve elementen hebben. Maar dit is een simpel en helder ontwerp. Bovendien is het een belangrijk model geweest dat Peugeot er bovenop heeft geholpen. Wat me aanspreekt is inherente dynamiek van de auto. Het ontwerp van de 205 straalt optimisme uit.'

Maserati A6 GCS, uit 1946. Ca. 1,5 mln EURO

'Een auto die puur op proportie is ontworpen. Een clean ontwerp, met prachtige wulpse ronde vormen. Zo rond als sportwagens nu nooit meer kunnen zijn. En al die rankheid staat op een brutaal mechaniek. Dat is een mooi contrast. Het klopt allemaal bij deze auto, het is een samenhangend ontwerp. Eén gedachte.'

--------------------

Mooi volgens Barman (9)

AUTO

Peugeot 504

De oerversie van de Peugeot 504 is ruim vier decennia oud, en nog altijd très à la mode. Tom Barman rijdt er een, maar dan in de décapotable-uitvoering, die ontworpen is door Pininfarina. Hier zijn bijna alle exemplaren door roest verteerd, maar in Afrika kom je de oorspronkelijke sedan nog volop tegen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden