Sperma en Máxima'

!GEZOCHT: SPERMA DONOREN!' Wie deze kop boven een advertentie zet, wil opvallen. En wie die kop boven een advertentie zet waar die kop verder helemaal niks mee te maken heeft, heeft helemaal iets opvallends in de zin....

Een soortgelijk voorbeeld is de kop 'MAXIMA' boven een krantenadvertentie van Super Photo, een keten van meer dan honderd fotowinkels. In drie keer kleinere lettertjes staat er tussen haakjes de toevoeging 'le' achter, en vervolgens loopt de kop door in de aanprijzing 'korting op kleuren foto's'. Het procédé is duidelijk: zoals Flevoland op uitgelekte tv-plannen meelift, wil Super Photo delen in de collectieve aandacht voor een andere hot topic uit de lopende sensatie-topdrie van boulevard- en dagbladpers, namelijk de vriendinverklaarde vriendin van Willem-Alexander.

Dol op Máxima en het sensatieprocédé is ook de NCRV. Vorig jaar zette de omroep boven een advertentie voor zijn de Gids in de Volkskrant in vette chocoladeletters 'GEEN ONTHULLINGEN OVER MAXIMA'. En daar meteen achter in zes keer zo kleine letters 'Maar wel', waarna een stuk of zes typische NCRV-onderwerpen volgden (Astrid Seriese en zo). Een vergelijkbare truc haalde de NCRV een paar maanden geleden ook uit op een hele pagina in de Volkskrant: daar lokten ze je de advertentievullende tekst binnen met de zin 'Een, twee, drie in Godsnaam, ja', waarvan de eerste vier woorden in kapitalen. Gods naam op die manier gebruiken staat voor de christenen van de NCRV al eeuwen in de sensatie-topdrie en daarom luidt de tweede zin: 'Vergeef ons deze woordspeling'. Zoals ook anderen hun schuld aan zichzelf vergeven met toevoeginkjes als 'Maar niet heus' of de lettergreep 'le' tussen haakjes.

Het doet allemaal denken aan de stunt die het elektronicawinkelbedrijf Media Markt vorig jaar uithaalde in Duitsland met televisiereclamespotjes die op het eerste gezicht van een sekslijn leken te komen. Met de genretypische, halfblote vrouw die haar vingers aflikt en haar borsten kneedt. Maar de vermelde 06-lijn bleek geen sekslijn, de beller kreeg de nieuwste aanbiedingen van Media Markt te horen, aldus beschreef het reclameblad Adformatie de parodie, die opmerkelijk veel respons kreeg. Het doet allemaal ook denken aan de doorgaans opgeblazen coverteksten van Privé, Story en Weekend. En het doet allemaal ook denken aan de deze maand begonnen campagne waarmee de Stichting Ideële Reclame Sire mensen begrip wil bijbrengen voor dyslexie. Zie je opeens tussen de zaterdagse personeelsadvertenties in de Volkskrant een advertentie met de kop 'Financieel dictator m/v'. Of in VT Wonen de advertentiekop 'Inferieur advies'. In Elle Eten de omineuze kop 'Kip in dode wijnsaus'. Waarna steeds als verklaring volgt: 'Je leest iets heel anders dan er in werkelijkheid staat. Tenminste, dat is wat mensen met dyslexie vaak overkomt.'

Maar het verschil is: bij de NCRV en Omroep Flevoland lees je helemaal niet iets anders dan er staat. Al beogen fatsoensrakkers NCRV en Omroep Flevoland dat effect wel te bereiken met hun haastig opgediende, braaf correcte uitleg over 'serieus', 'kwaliteit', 'televisie die mensen in hun waarde laat', 'vervlakking tegengaan' en andere zedenprekerij. Ze benadrukken vies te zijn van sensatie, maar ze trekken je naar binnen met pure sensatie. Zoals u dit stukje binnengelokt bent met een heel dubieus kopje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.