Spellenindustrie streeft Hollywood in omzet voorbij

De verkoop van computerspellen heeft voor het eerst meer geld in het laatje gebracht dan de verkoop van bioscoopkaartjes. De games-branche was afgelopen jaar goed voor een omzet van 9,4 miljard dollar, tegen 8,35 miljard voor de filmindustrie....

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

De spectaculaire groei van de spellenindustrie was hét grote nieuws op de Electronic Entertainment Exposition (E3) in Los Angeles, de grootste vakbeurs op dit gebied. Op 67 duizend vierkante meter werden meer dan tweeduizend computerspelletjes getoond, plus gadgets voor de hardcore gamer. Zoals een bedieningspaneel dat zweterige handen voorkomt bij langdurig spelen.

De meeste aandacht ging in Los Angeles uit naar de presentaties van Sony, Nintendo en Microsoft. De bedrijven zijn sinds de introductie van Microsofts Xbox in november in een fel gevecht gewikkeld om de spelcomputermarkt. Kaz Hirai van Sony Computer Entertainment America riep het Japanse concern al tot winnaar uit. 'Tussen ons en de concurrentie gaapt een kloof die te vergelijken is met de Grand Canyon.'

Van de Sony PlayStation 2 zijn 30 miljoen stuks verkocht. Microsoft en Nintendo vechten om de tweede plaats, met respectievelijk 3,5 miljoen verkochte Xbox'en en 4,5 miljoen GameCubes. Hoe de verhoudingen inmiddels liggen, is onduidelijk. De drie concerns hebben de afgelopen maanden hun prijzen drastisch verlaagd. De verkoop van consoles is daardoor verachtvoudigd, meldt het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD.

Analist Steve Koenig van NPD bevestigt de algemene opvatting dat Sony de markt nog wel even zal blijven domineren - tot zeker 2005. 'Microsoft en Sony zijn als titanen in een kooigevecht.' Beide concerns hebben nu ambitieuze plannen om hun spelcomputers uit te bouwen tot een station voor elk soort digitaal entertainment - spellen, dvd en internet.

Nintendo heeft een hard hoofd in de wilde plannen van zijn rivalen. 'Die multifunctionele apparaten worden vooral bedacht door techneuten', waarschuwde directeur Satoru Iwata in de krant The New York Times. 'Ze weten niet wat echte gebruikers willen.'

Volgens Iwata gaat het uiteindelijk om de spellen. Aan games alleen al werd vorig jaar 6,4 miljard dollar omgezet. Op dat terrein bieden spellenmakers echter veel van hetzelfde. Het wemelde op de E3 van de schietspellen en sequels - nieuwe versies van kaskrakers.

Zo gaat Lara Croft - de heldin uit het spel Tomb Raider - nog lang niet met pensioen. In november ligt haar vijfde avontuur in de winkel, Angel of Darkness. In Doom III vloeit nog meer bloed dan in zijn voorgangers. De eerste editie stond aan de basis van een nieuwe generatie shooters.

In de ontwikkeling van spellen gaat wel steeds meer geld zitten. Lara Croft kost Eidos Software bijna zoveel als Nicole Kidman vraagt voor een bijrol: 50 miljoen dollar. Het vorige Lara-avontuur kwam voor 15 miljoen tot stand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden