Spelend leren met juf App

Het was herfst- vakantie, mooie gelegenheid om thuis een Steve Jobsschool te beginnen. Dieks, de 5-jarige zoon van verslaggever Bard van de Weijer, probeerde vijf educatieve apps. Wat stak hij ervan op?

Omdat het toch herfstvakantie was, leek het een goed idee om die Steve Jobsschool (het onderwijs-systeem waarbij boeken worden vervangen door iPads) eens thuis toe te passen. Het aanbod aan educatieve apps is enorm, dus een beetje bijleren in de eengezinswoning zou geen enkel probleem moeten zijn. Zoon Dieks van 5 kreeg vijf apps voorgeschoteld die passen bij zijn leeftijd. Kan hij er wat van opsteken?


De indruk na een paar dagen stevejobsen is niet overweldigend. Ondanks het grote aanbod zijn er weinig apps die uitblinken in originaliteit en bruikbaarheid. Bijna nergens is er een voordeel van digitaal boven papier, behalve voor de ouders die het gevoel krijgen dat ze kun kind helpen met leren en ondertussen zelf de krant kunnen lezen. Aan de andere kant kan de spelvorm die de meeste apps gebruiken kinderen wel uitdagen zich langer op een leertaak te concentreren.


Klokcoach


Deze app is door Meester App (een wedstrijd van het ministerie van Onderwijs) uitgekozen tot een van de tien beste apps van 2013 voor het basis-onderwijs. Het doet precies wat de titel suggereert: kinderen leren klokkijken. Er kan worden gekozen uit een digitale en analoge variant. Vervolgens moet het kind met getallen de juiste tijd en de woorden 'half', 'kwart', 'over' en 'voor' invoeren. Als je het fout doet, zegt de wat zeurderige stem: kijk naar de minuten. Wij moesten vroeger in dat geval naar de grote wijzer kijken, maar dat is wellicht didactisch achterhaald. Door de drukke ondergrond zijn niet alle teksten duidelijk leesbaar. Dieks had het na 10 minuten en twee levels (beloning: een vrolijk klokgeluid) wel gezien. De game, waarbij je binnen een bepaalde tijd de juiste tijd moet raden, was wel populair bij zijn grotere broer. Aardige app, met als grootste voordeel boven een gewone oefenklok dat je zelf ondertussen het eten kunt klaarmaken.


Prijs: gratis, 89 cent voor de volledige versie


Jop gaat eten


Het verhaal rond giraf Jop is in deze app niet heel spannend. Hij doet boodschappen, ruimt op, maakt eten klaar en eet het vervolgens op. Er zijn ook andere apps rond Jop, waarin hij voor het eerst naar school gaat, leert tellen of gaat slapen. De speler moet onder meer boodschappen opvangen in het mandje, de juiste etenswaren in de pan slepen en de juiste vorm in het juiste vakje doen. En dan is er het tafelkleed dat 'in stukjes gevallen' is. 'Een tafelkleed valt toch niet in stukjes?', vraagt Dieks terecht. De puzzel van vier stukken vormt voor hem geen enkele uitdaging en binnen een minuut is het tafelkleed weer een geheel. De app is bedoeld voor kinderen van 2 tot 6, maar is te eenvoudig voor Dieks van 5. Maak van die 6 daarom maximaal een 4 om de speler geïnteresseerd te houden.


Prijs: 1,79 euro


Montessori geometrie


Wat is een parallellogram? Een trapezium? Een ellips? Dieks had geen idee, maar na veel proberen en oefenen zitten deze vormen er nu in geramd. De app noemt de naam van de vorm en de speler moet deze in het juiste hokje schuiven. Voor elke goede actie krijg je een punt. Alleen gaat het maar door. Er lijkt geen einddoel in deze app, wat vermoedelijk erg Montessori is, maar na 120 punten zat Dieks nog te schuiven met parrallellogrammen en verloor hij zijn interesse.


Onderdeel van een grotere Montessori-reeks.


Prijs: 2,99 euro


Jungle munten


Leren omgaan met (munt)geld kan in deze app, waarin onder meer met munten van bepaalde waarde geschoven moet worden. Kinderen leren munten zowel op waarde als grootte te beoordelen en ze leren rekenen met wisselgeld. Dat gebeurt trouwens erg abstract. Er staat bijvoorbeeld: 'Je hebt 3,50 euro betaald voor iets wat 2,90 kost. Geef het juiste wisselgeld.' Het was aardiger geweest als je echt iets in een winkel kon uitkiezen en dan 'echt' moest betalen. Als je het goed doet, brult de leeuw, of een ander figuurtje dat het kind gekozen heeft. De gesproken instructies zijn in het Nederlands, maar klinken erg synthetisch.


Prijs: 2,69 euro (voor iPad)


Kenny


Kenny is een schreeuwerige vogel van Kennisnet die bij een koekoeksklok wil komen die ergens - nogal gek - in het zwerk hangt. Dat kan door opdrachten uit te voeren die inzicht en planning vereisen. Voor elk speldeel krijg je een wolk en als je genoeg wolken hebt, kan Kenny bij de klok komen, waar hij vervolgens op poept. Kenny krijgt onder meer de opdracht fruit in het juiste vakje te laten vallen door schuifjes goed te zetten. Hij moet een rivier oversteken door diverse stenen in hetzelfde patroon te leggen. Ook moet hij tussen twee lijnen naar een doel lopen. Deze app is veruit favoriet bij Dieks, hij heeft alle levels uitgespeeld. Voor ouders


is deze app minder plezant, want Kenny is nogal luidruchtig van aard en zijn stem gaat door merg en been.

Prijs: gratis (ook voor Android)


Sexy Girl Talk - Sexy Alphabet Deluxe is door diverse media uitgeroepen tot slechtste educatieve app. Een knap meisje leert je kind het alfabet door met zwoele stem de letters voor te lezen. Er zit ook nog eens naakt in.


Fijne boterham


Of de Steve Jobsschool goed is voor leerlingen, is onderwerp van discussie. Zeker is dat flink wat ouders er een fijne boterham aan verdienen. Ruim een half miljoen Europeanen halen hun inkomen uit het programmeren van apps, blijkt uit een recent onderzoek in opdracht van de Europese Commissie. Onderwijs vormt een belangrijk onderdeel van de app-industrie, waarin jaarlijks ruim 11 miljard euro omgaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden