INTERVIEW

'Spelen met publiek is kern van De Parade'

De zomer is pas echt begonnen als de Parade-karavaan weer langs de grote steden trekt. Deze dagen is het theaterfestival neergestreken in Den Haag, waar gasten van de Volkskrant u door het uitgebreide programma gidsen. Vandaag: Floris Kaayk (33), filmregisseur en voormalig ambassadeur van Creatieve Stad Den Haag.

Floris Kaayk (33), filmregisseur en voormalig ambassadeur van Creatieve Stad Den Haag.

Niet te natgeregend?

Nee, er waren wel een paar regenbuien, maar toen zaten we in een tent. Vorig jaar was er een gigantische onweersbui. Toen stonden we met 150 man te schuilen onder een klein afdakje. Dat is ook wel weer heel gezellig.

Wat vind jij als oud-ambassadeur van creatief Den Haag van een evenement als De Parade?

Ik vind het super leuk. Ik ga er ook ieder jaar wel naartoe. Het is een soort avondje uit in een vreemd soort setting. In plaats van de Grote Markt in Den Haag zit je hier heel mooi tussen de bomen en aan het water. Het heeft iets van een rondreizend circus. Al is het ergens is het ook wel een beetje vreemd dat je geld moet betalen om daar te kunnen rondhangen.

Zou de toegang gratis moeten zijn?

Nou, je maakt er wel iets afgeslotens van. Al zorg dat ook voor een bepaalde sfeer. Tegelijkertijd denk ik dat het publiek misschien iets gemengder zou zijn als de toegang gratis was. Het is nu echt heel wit, typisch theaterpubliek. Zelf kom ik hier normaal altijd met vrienden zonder al te veel voorstellingen te zien. Ik ben meer van op de terrasjes zitten, een beetje eten en drinken. Dit keer heb ik me er meer in verdiept.

Hoe heb je een keuze gemaakt?

Ik heb het programma van tevoren doorgenomen. Normaal zitten we altijd met sangria en andere drankjes en besluiten we op een gegeven moment om toch maar een voorstelling te zien. Dan kiezen we maar wat. Ik weet niet of dat de opzet van De Parade is. Volgens mij zijn de voorstellingen het meest belangrijke, maar ik vind het rondhangen juist ook heel leuk.

Je houdt van de mix?

Het hoort wel een beetje bij het circussfeertje dat er hangt. Ik vind het ook fijn dat ik niet per se het gevoel heb dat ik naar hoogstaand theater met een moeilijke, maatschappelijke boodschap ga. Het is allemaal wat vrijblijvender en toegankelijker dan een avondje schouwburg waar je je twee uur lang moet concentreren. Je ziet ook dat de makers, zeker in de kleinere tenten, heel erg bezig zijn hun publiek bij de voorstelling te betrekken.

Vind je dat de leukste tenten, de kleintjes?

Ik ben gister naar een voorstelling geweest in een heel klein tentje, SlechterIK van Maas Theater. Dat vond ik ook meteen de leukste. Daarna ging ik naar de voorstelling van Orkater, Sky-hi, die was ook goed. Maar die tent was veel groter waardoor het podium veel verder van het publiek af stond. Bij die voorstelling speelde het publiek niet echt een rol. Ik word zelf niet graag uitgekozen, duik altijd een beetje weg, maar ik vind het wel leuk als het gebeurt. Dat is voor mij ook wel een beetje de kern van De Parade, spelen met het publiek.

En Parademaken?

Ook ja, dus het is mooi dat ze dat in stand hadden. Het is leuk om naar te kijken.

Maar beide voorstellingen zou je aanraden dus?

Ja, met name SlechterIK. Hij wist me echt te raken. De voorstelling van Orkater was meer een krachtmeting waarin iemand in zijn eentje heel het podium gebruikt alsof er tien, vijftien mensen op staan te spelen. Dat was heel knap, puur vakmanschap. Het einde van de show, waarin hij zogenaamd en recensent van de Volkskrant aan de lijn had, vond ik wat minder en misschien zelfs overbodig.

Wordt het niet saai als je het overal terugziet?

Nee, ik vind juist wel fijn. Het is herkenbaar, net zoals De Parade zelf. Je weet wat je kunt verwachten. Geen technische innovaties of iets dergelijks. Je hebt andere festivals in Den Haag, zoals TodaysArt Festival, waar techniek bijvoorbeeld een veel grotere rol speelt. Dat festival is ook ieder jaar weer een compleet andere ervaring en wisselt steeds van plek. Zo is het dit jaar op de pier in Scheveningen. Dat is ook heel leuk.

Voorkeur?

De combinatie trekt me juist. Het heeft allebei iets heel vrijs. Ik vind het ook wel knap dat je zoiets als De Parade zolang op dezelfde manier kunt volhouden. Het is altijd druk.

Was het heel anders om De Parade zo met je moeder te beleven in plaats van je vrienden?

Het is sowieso anders. Mijn moeder tekent altijd bij voorstellingen, ze had haar map nu ook mee. Dus zij was vooral bezig om al vroeg bij de tent te staan waar we naar iets toe zouden gaan, om een goede plek te kunnen bemachtigen. Vroeger nam ze me mee naar Oerol, daar ging ze dan ook tekenen. Dus het was leuk, het had iets vertrouwds.

Tekening van Guusje Kaayk, de moeder van Floris KaaykBeeld Guusje Kaayk

Ga je de komende dagen nog terug?

Ik ga zaterdag met mijn vriendin en mijn zoontje, maar dan gaan we vooral voor de gezelligheid. Naar een voorstelling gaan heeft nog niet zoveel zin, want hij is pas tien maanden. We kunnen het proberen, maar ik denk niet dat hij zijn aandacht erbij kan houden. Maar ik hoorde dat er wel een Kinderparade is, dus wie weet als hij wat ouder is.

Tekening van Guusje Kaayk, de moeder van Floris Kaayk.Beeld Guusje Kaayk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden