Spel steeds overtuigender naarmate EK vorderde

DIAGRAM 2..

48.29-23 31-36 49.38-33 36-41 50.42-37 41x32 51.23-19 13-18 Of desgewenst 51... 32-37 52.19x8 9-13 53.8x19 37-41 met remise, ook na 54.19-13/14 27-32! 55.34-29 32-38!! 56.33x42 25-30!! 57.24x35 41-47 =.

Na de tekstzet hoede wit zich voor 52.19-13?? 32-38! +.

52.34-2 9 Zie diagram 2

52... 18-22??

Eigenlijk is dit nog niet eens de beslissende fout. Maar uit het feit dat hij de tijdrovende tekstzet verkiest boven het logische 52... 32-37 (53.19-13 37-41 54.13x31 41-46 =), kan al worden opgemaakt dat Wiersma niet meer in goede doen is.

53.19-14(!) 9x20 54.24x15 32-37 55.15-10 37-41??

Doordat Wiersma - op z'n minst - de positie van de witte stukken (waarvan die op 33 en 29 cruciaal zijn!) niet meer helder voor ogen heeft, ontgaat het hem ook dat zwart - behalve uiteraard op 46 - evenmin goed op veld 47 kan promoveren. 55... 27-32! 56.10-5 25-30! was nog remise, maar een dergelijke omslachtige methode is natuurlijk nooit zwarts bedoeling geweest.

56.10-5! 41-47 57.48-42 Naar verluidt, antwoordde Wiersma nu met '47-36'. Nadat hij er door arbiter Frank Teer op gewezen was dat hij met zijn dam moest slaan (57... 47x38 58.33x42 +), gaf de zwartspeler zich gewonnen. En uit onvrede over deze hele gang van zaken trok Wiersma zich vervolgens terug uit het toernooi.

Misschien moet je er, zoals ze vroeger wel zeiden, bij zijn geweest om er verantwoord over te kunnen oordelen. Maar afgaande op wat ik zoal gehoord en gelezen heb, geloof ik níet dat ik zelf anders had gereageerd . Een Nederlandse ploeg met drie paren uit Team Oranje ging aarzelend van start in de kwalificatie van het EK-2005. Met uitstekende overwinningen op twee sterke Russische viertallen werd na een tussenronde de knock-out van 32 teams bereikt. Een gemakkelijke zege op Engeland en zwaarbevochten winst op een geduchte Italiaans/Franse combinatie leverde een plaats bij de laatste acht op.

Van een leien dakje ging niet alles maar Jan Jansma-Louk Verhees, Simon de Wijs-Bauke Muller en Huub Bertens-Ton Bakkeren speelden steeds overtuigender naarmate het EK vorderde.

In de knock-out formule is elke nederlaag fataal. In de kwartfinale tegen Denemarken keek Nederland zeven spellen voor het einde tegen een achterstand van 44 imps (international match points) aan. In voetbaltermen: vier-nul achter met een kwartier te spelen.

Het spel leek over, maar ineens haalden de Oranjeparen formidabel uit op elk spel wat leidde tot een plus van 57 imps. In de halve finale tegen een Turks/Engels team gebeurde het omgekeerde. Nederland leidde kort voor het einde met 55 imps, stortte in, maar hield precies drie imps over.

De finale tegen vier Poolse en twee Italiaanse professionals verliep als een droom. Na twee (van drie) zittingen van zestien spellen leidde Nederland met tachtig imps. De tegenpartij, gedemoraliseerd, gaf op.

In diagram 1 boden beide Nederlandse paren beter dan hun Deense tegenstanders.

west --pas pas

Zie diagram 1 noord oost --pas 3 (tm) pas pas pas zuid 1SA 3SA -Het conventionele 3 (tm) -bod van noord, Bertens, toonde een singleton schoppen en in beide lage kleuren vier of meer kaarten. Naast 3SA waren 5 ß , 5 ® of 4 © (in de vier-drie fit) mogelijke manches. Zuid, Bakkeren, vond zijn DIAGRAM 1 schoppenbezit solide genoeg voor 3SA. Met (tm) A in oost en de ruitenhonneurs zeer vriendelijk in west maakte de leider vier slagen in ruiten, twee in schoppen en inclusief de snit op © V drie in harten voor + 6 0 0. west --dbl noord -2 ® oost pas 2 © zuid 1SA pas 2 (tm) 2SA pas 3 © 3 (tm) pas pas pas Het doublet van west, Jansma, op 1SA was een tweekleurenspel: hoge kleur plus lage kleur, beide onbekend. Het 2 © -bod van oost, Verhees, wees op fit in harten en schoppen. In de wetenschap van goede schoppenaansluiting bij DIAGRAM 2 oost drukte west door naar 3 (tm) .

Na de uitkomst van ® B, voor ® V in west volgde de singleton harten voor © H in noord die troef inspeelde. De leider won (tm) A, nam ® A en ß A mee en troefde klaveren en harten heen-en-weer voor + 170. In de finale liep alles soepel, zelfs bij dreigend verlies als in diagram 2.

Zie diagram 2 west noord oost zuid

------1 (tm) pas 1SA --3 (tm) pas 4 © pas 4 (tm) pas pas pas --Even zaten noord-zuid in het onverliesbare 4 © , maar zuid gaf toch de voorkeur aan 4 (tm) .

West kwam tegen 4 (tm) uit met (tm) B en de leider, Bertens, won (tm) A, trok met (tm) H en (tm) V de uitstaande troeven en speelde met (tm) 9 een vierde troef. Dat leek een ereronde maar was het niet. West wilde geen van beide rode vrouwen tot een doubleton inkorten en gooide een onbeduidend ogende klaveren af. De leider speelde © A en © H waarop een ruiten uit zuid verdween.

ß Daarna volgde A en klaveren voor ß b in oost die ® A speelde en ® H, getroefd in zuid die een derde keer klaveren speelde waarna de dertiende klaveren in zuid vrij was, met de laatste troef als entree voor een nuttige + 420. west noord oost zuid --pas pas --1SA pas -2 ® pas 1 (tm) 3 (tm) -Het 2 ® -volgbod door oost, de Wijs, was een schot in de roos. Op de eerste plaats had noord vanwege de drie verliezende ruiten geen ambitie meer voor 4 © en op de tweede plaats maakte de zo vastgelegde ruitenuitkomst het tegenspel van een (tm) -contract gemakkelijk.

Na een ruitenuitkomst tegen 3 (tm) nam oost ® H en ® A mee. Oost switchte ß 8, ß 10 voor ß V in west, Muller, die (tm) B naspeelde waarna de leider nog een klaverenslag verloor en blij mocht zijn met + 140.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden