Speelgoedauto's

Geen al te geweldige films vanavond, maar aan deze Franse hit uit de late jaren negentig valt genoeg plezier te beleven. Niet Parijs, maar Marseille is nu eens de locatie en de vanzelfsprekende zonnigheid en warme kleuren van deze plaats passen prima bij het gemoedelijke actieavontuur dat Taxi wil zijn. Een combinatie van realisme en stripverhaal, dat was wat schrijver-producer Luc Besson en de door hem uit de vergetelheid opgeviste regisseur Gérard Pirès voor ogen stonden. Het verhaal, over een knullige politieagent die met een door snelheid geobsedeerde taxichauffeur tegen een bende Duitse bankovervallers strijdt, is geen moment serieus te nemen. Zowel de boeven als de politieagenten zijn zo uit een tekenfilm gestapt; de tientallen auto's die in de film tot schroot worden gescheurd, lijken wel speelgoed.


Dat de plot matig is en interessante bijrol-acteurs als Marion Cotillard nauwelijks iets te doen hebben, maakt weinig uit. Hoofdrolspeler Sami Naceri en Frédéric Diefenthal hebben het duidelijk fijn samen, en de cartooneske actiescènes zitten vol vaart. Het leukst is de scène waarin Naceri een nerveuze klant binnen 25 minuten naar het vliegveld moet rijden en hij zijn Peugeot 406 met wat knopjes tot een ultrasnelle raceauto ombouwt. De motorstunts aan het begin van de film en de even onzinnige als spectaculaire finale mogen er ook zijn. Je voelt aan alles dat Pirès veel zin had de film te maken. Evenwel deed hij niet mee aan de drie vervolgfilms; die werden weliswaar opnieuw geschreven en geproduceerd door Besson, maar geregisseerd door Gérard Krawczyk. De serie bracht wereldwijd 200 miljoen dollar op. Dat resultaat leidde ook nog eens tot een door de critici neergesabelde maar eveneens succesvolle Hollywood-remake, met Queen Latifah als New Yorkse taxichauffeur.


Taxi (Gérard Pirès, 1998)


RTL7, 22.10-23.55 uur


Get Smart

(Peter Segal, 2008) Hoewel Control officieel na de Koude Oorlog is opgeheven, lopen toeristen in Get Smart dagelijks nog nietsvermoedend langs de entree van de dekmantel voor de supergeheime dienst. Het gebouw is namelijk een spionagemuseum vol ouderwetse gadgets, waaronder een telefoon in een schoen. Steve Carell overtuigt als tot geheimagent getransformeerde pennenlikker, maar Get Smart neemt zichzelf voor een parodie op het James Bondgenre eigenlijk te serieus.


Veronica, 20.30-23.00 uur


Psycho

(Gus Van Sant, 1998) Nagenoeg aan het origineel synchroon lopende remake van Hitchcocks horrorklassieker uit 1960, waarin een dievegge in het griezelige hotel van Norman Bates belandt. Van Sant verving mono door dolby stereo, zwartwit door kleur en legde andere accenten op de personages. Tegelijkertijd volgt hij het origineel in montage en camerawerk vaak uiterst nauwkeurig. Door de beroemde moord in de douche monteerde hij beelden van een onheilspellend bewolkte lucht; door de moord op detective Milton Arbogast beelden van een blote vrouw op een sofa en een schaap in de regen. Gus van Sant is als een schaatser die met klapschaatsen en aerodynamisch pak achtendertig jaar na dato het wereldrecord uit 1960 evenaart en juichend over de finish komt. Je kunt het een mislukt, anachronistisch experiment noemen, maar curieus is deze update ook - zelfs in de Duitse nasynchronisatie.


ZDF, 1.00-2.35 uur


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden