Speelfilmdebuut van Sanne Vogel voelt als namaak

Theatermaker, actrice en schrijver Sanne Vogel is ook een opmerkelijk regietalent, maar haar speelfilmdebuut smaakt als fastfood.

romantische komedie

Regie Sanne Vogel. Met Marwan Kenzari, Nadia Koetje, Bracha van Doesburgh, Benja Bruijning, Georgina Verbaan, Egbert Jan Weeber, Tygo Gernandt

In 121 zalen

2 sterren

Of hij ooit heeft gedacht aan internetdaten - 'de grootste neukdatabase van Nederland'? Daan (Marwan Kenzari) is in dit speelfilmdebuut van Sanne Vogel een knappe, gescheiden dertiger die werkt als traiteur in een klein zaakje in Amsterdam. Hij woont er pal boven, met zijn 8-jarige dochter Saar (Nadia Koetje). Zijn knappe, nieuwe buurvrouw Katje (Bracha van Doesburgh) gedraagt zich te kil en omhooggevallen om leuk te zijn. Een singlebestaan is geen optie, de druk van de omgeving is hoog, dus duikt Daan internet op, waar uiteraard - anoniem - de buurvrouw wacht.


Vogel situeert haar film in een straat die deel uitmaakt van de populaire Negen Straatjes in het centrum van de hoofdstad, dat sinds de jaren negentig gepromoot wordt als winkelgebied. 'Hip, kneuterig en gezellig', vertelden enkele winkeliers van de Hartenstraat onlangs in stadskrant Het Parool.


Het speelfilmdebuut van Vogel (theatermaker, actrice, scenarist, columnist, schrijver en pas 29 jaar oud) komt niet uit de lucht gevallen. Met de korte films Mama (2010, samen met Beri Shalmashi), Klein (2011) en Kort (2013) toonde ze zich de afgelopen jaren nadrukkelijk als filmregietalent. Gevoelige films zijn dat, over een gezin waarin de moeder wegvalt, over een jong meisje dat tijdens een massage voor het eerst haar seksualiteit ervaart en, de treffendste, over een jonge homo die via internet voor het eerst met een andere jongen afspreekt en op het ontmoetingspunt een ietwat dikke Vlaamssprekende lilliputter aantreft. Vogel dringt daarin niets op - met zorgvuldig gebruik van stilte en een fijn gevoel voor humor creëerde ze sprekende beelden die uitnodigen in de hoofden van haar personages te kruipen.


In Hartenstraat is het zoeken naar die filmbenadering. Zo mooi licht-wrang is het slechts af en toe. 'Ik ben een geluk bij een ongelukje, zegt papa altijd', zegt dochter Saar op de voice-over, bijvoorbeeld.


Het valt vooral op hoe hier de eigenheid van Vogels korte films ontbreekt. Hartenstraat sluit naadloos aan bij de meest recente reeks Nederlandse romantische komedies, van Smoorver- liefd, tot Mannenharten, Soof en De Toscaanse Bruiloft, waarin op lichte toon, veelal gemodelleerd naar eerdere buitenlandse succesfilms, liefde en eeuwige trouw wordt gezocht en gevonden.


Vogel blijkt ervaren genoeg om zo'n film vlotjes te regisseren. Het tempo ligt hoog, acteurs krijgen de ruimte. Terence Schreurs en Gigi Ravelli zijn komisch als Katjes gespeeld-valse winkelbedienden, Georgina Verbaan vliegt lekker uit de bocht als hysterische blind date, evenals homo Egbert Jan Weeber, die met de seks/date-app Grindr zijn relatie wil opfluffen. Het zijn en blijven typetjes, maar ze kleuren net een beetje buiten de lijntjes.


Tegelijk doet het scenario van Judith Goudsmit geen enkele moeite om te verbloemen waar de film de mosterd haalt. Hartenstraat winkelt vooral bij de charmant verouderde internetromance die Tom Hanks en Meg Ryan doormaakten in You've Got Mail (1998), terwijl een ludieke scène waarin Daan en Katje elkaar vertellen wat ze wel/niet graag doen (eten, varen op de grachten, mediteren) zijn oorsprong vindt bij Amélie (2001).


Originaliteit is allesbehalve noodzakelijk bij de filmformule die Hartenstraat volgt, maar momenten als deze richten een schijnwerper op het gebrek eraan.


Opvallend veel personages in de film dragen nadrukkelijke idealen uit. Traiteur Daan vertelt hoeveel belang hij hecht aan goed eten; zijn inkopen doet hij enkel bij de groenteboer met de beste waar. Katje verkoopt exclusieve kleding en reist daarvoor de wereld rond. Weebers personage bezit met zijn vriend een eigen koffietentje en kijkt neer op een concurrerende keten. Maar het voelt als namaak, in een film die zich laat verorberen als een McDonald's-maaltijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden