Special

Nog te jong voor de doelgroep? Geen probleem. De bladenmakers bedenken wel iets met het achtervoegsel Junior.

Twitter, Facebook, pingen, whatsappen, noem alles maar op. Pakken jonge meiden en jongens dat armzalige printgedoe op blaadjes papier nog wel op? Wie weet? Maar om te beginnen moet je zichtbaar zijn, laten weten dat je er bent.


Bekende merken hebben daar iets op gevonden.


Het blad 100%NL dacht: wij zijn best bekend rondom Volendam, wij willen jongeren bereiken, wij gaan een 100%NL Junior uitbrengen. Juniortjes komen niet in tijdschriftenkiosken, hun moeder wel. Hun moeder denkt: 100%NL is leuk, de juniorvariant zal ook wel kek zijn. In ieder geval óók Nick&Simon.


National Geographic dacht: wij zijn ondertussen gevestigd, wij willen jongeren bereiken, wij gaan National Geographic Junior maken. Pa koopt 'senior', is toch al in de winkel, dus vooruit, het proberen waard. 'Zó word je astronaut en hoe plas je in de ruimte?'


CosmoGirl denkt al een tijdje: Cosmo is een bekend merk, op girlniveau valt ook heel wat te beleven. Stijve. Tampeloeres. Lul. Jongeheer. Keus uit 22 benamingen. Bij een grote foto van de scheve toren van Pisa hebben ze het deze maand over 'zijn ding'. Ook dateblunders, en besef: zoenscènes zijn niet altijd makkelijk als je thuis een vriendje hebt.


Maandblad TeenVogue bestaat al een jaar of tien en is een kindje van Vogue. Sterk merk Vogue. Dacht: onze lezersgroep is veel ouder (en drie maten dikker) dan we tegen adverteerders durven zeggen, jonge meiden pakken de Vogue van hun oma niet, we gaan een Vogue voor écht jonge vrouwen maken. TwentyVogue staat raar, doe maar Teen.


Een nieuw blad voor jonge meiden gewoon in de winkel leggen? Kansloos. De doelgroep komt niet in de kiosk, voor de meesten is print veel te traag. Maar via het bekende moedermerk is er nog wel een kans. Waarbij nog een bladenmakerstruc van belang is. Ook pa en ma moeten de junior-uitgave interessant vinden, ze kopen het blad ook een beetje voor zichzelf.


Vader vindt de ruimtevaartverhalen in National Geographic Junior fascinerend, eindelijk snapt hij het. Moeder leest in 100%NL Junior ook het verhaal over Nick&Simon. Sommige Cosmo-vrouwen pakken elk tampeloeresverhaal mee. TeenVogue is voor teens, maar mother kijkt graag naar elke nieuwe mode.


Hetzelfde geldt voor LindaMeiden. Zoals bij bijna alle tijdschriften is ook de echte Linda-lezersgroep veel ouder dan wordt verteld. Dus, nieuw: LindaMeiden! Niet voor meiden, maar gewoon voor de wat jongere lezeressen van Linda. Zelfde grotemensenvormgeving, veel dezelfde rubrieken en een uitklapcover. Britt Dekker, Hanna Bervoets, Amy Winehouse, Merel Westrik en dat beffen eng is, vindt 33 procent van alle jonge vrouwen. Loverboys, de dochter van Whitney Houston, de zoon van Matthijs van Nieuwkerk, de dochter van André Hazes, de zoon van Danny Blind, de vriend van Doutzen Kroes.


Had gedoseerd allemaal in Linda zelf kunnen staan.


Had allemaal in National Geographic kunnen staan, in Cosmopolitan, in 100%NL, in Vogue.


Moeder heeft er een leuke special bij, twitterde dochter.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden