Sparen vanuit de wieg

Ouders worden tegenwoordig al voor de komst van een nieuwe baby overstelpt met informatie over spaarrekeningen en beleggingsfondsen. Bij vrijwel elke bank kan er worden gespaard voor kinderen in alle leeftijdsgroepen....

'Het is niet het eerste waar je aan denkt als je net een kind hebt gekregen. Je wereld bestaat uit luiers, doorlopende voedingen, darmkrampjes en een eerste lachje. Geldzaken zijn even heel ver weg', zegt een kersverse moeder uit Amsterdam. Toch kreeg zij rondom de geboorte van de baby naast monsters van Zwitsal en Pampers een berg informatie over kinderspaarrekeningen, studieverzekeringen en beleggingsplannen. 'Het was een beetje teveel: ik kon er nauwelijks wijs uit worden. Uiteindelijk heb ik maar een spaarrekening voor mijn zoon geopend bij mijn eigen bank.'

Banken en verzekeraars laten er geen gras over groeien. Hoe eerder een kind binnen is hoe beter. Met in het achterhoofd natuurlijk de hoop dat zo'n kleintje later blijft bankieren bij de betreffende bank of verzekeraar.

In de praktijk blijkt dat de meeste jonge ouders, na de eerste hectische maanden, inderdaad wel een spaarrekening of beleggingsrekening voor hun kind willen openen. Ze doen dat vooral met het oog op een eventuele studie later. 'Ook opa's en oma's vinden het leuk om te sparen voor de toekomst van hun kleinkinderen', vertelt Mariëlle Brinkmann van ABN Amro.

Zwanger

Vaak openen mensen uit gemakzucht een rekening voor hun kind bij de bank waar ze zelf bankieren. De banken spelen daar op in door hun bestaande klanten goed te volgen. 'Zo kan bijvoorbeeld een attente accountmanager opmerken dat een klant zwanger is en vast wat folders meegeven', zegt Brinkmann.

Aangezien steeds minder klanten daadwerkelijk een kantoor binnenkomen grijpen banken en verzekeraars ook andere marketingmiddelen aan om de kinderen, ouders en grootouders te bereiken. Zo adverteert ABN Amro bijvoorbeeld in Ouders van Nu en de Viva Baby met de Pardoes Spaarrekening voor de allerkleinsten. En kom je op de site van Babybox.nl informatie tegen over Babykoersplan, een beleggingsproduct van Spaarbeleg, onderdeel van verzekeraar Aegon. Vaak kan op internet direct een rekening worden geopend.

Banken en verzekeraars proberen klanten ook te trekken met cadeautjes, zoals een nachtlampje voor de babykamer, airmiles of gratis kaartjes voor een pretpark of popconcert. Vooral die banken die kaartjes voor bijvoorbeeld Starmaker of Christina Aguilera hebben te vergeven, zijn op dit moment erg populair.

'Die cadeautjes zijn leuk maar je moet je er niet door laten verleiden', waarschuwt woordvoerder Paulien Brandhof van de Consumentenbond. 'Bekijk goed alle mogelijkheden en kies een product uit dat bij jouw situatie past. Die kinder- en jeugdspaarrekeningen stellen verder niet zo veel voor. Voor een aardig rentepercentage kun je beter een gewone spaarrekening openen bij een bank in Nederland. De Turkse banken bijvoorbeeld, die onder toezicht staan van De Nederlandsche Bank, bieden momenteel percentages van 4,7 of 4,8 procent.'

Van de beleggingsproducten vindt Brandhof vooral de lange looptijd een bezwaar. 'Je gezinssituatie kan in tien of vijftien jaar drastisch veranderen en dan zit je vast aan zo'n product of krijg je te maken met een dure afkoopregeling.'

De keuze uit spaar- of beleggingsproduct voor kinderen is ruim. De rentetarieven ontlopen elkaar soms met een heel procentpunt. Het loont dus om verder te kijken dan de eigen bank. Bij vrijwel elke grote bank is het mogelijk een rekening te openen voor baby's vanaf 0 jaar. Als de kinderen ouder worden kunnen ze vaak bij dezelfde bank terecht voor een andere spaar- of beleggingsrekening. In de leeftijdscategorie van 5 tot 12 jaar worden kinderen zelf betrokken bij de spaarrekening. Zo krijgen zij eigen post en een eigen legitimatiepasje. Kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar kunnen sinds twee jaar ook beleggen op een eigen rekening.

Coca Cola

Robeco heeft in december 1998 het Young Dynamic Fund gelanceerd en heeft inmiddels 45 duizend jeugdige aandeelhouders. Bij de Postbank kunnen kinderen vanaf 12 jaar beleggen in het Easy Blue Beleggersfonds. Beide fondsen beleggen onder meer in aandelen die de jongeren aanspreken, zoals bijvoorbeeld Coca Cola, Mc Donald's, Fox Kids Europe en Nike. Het Young Dynamic Fund houdt ook een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. 'Op zo'n dag worden niet alleen de resultaten van het fonds voorgelegd, maar worden de kinderen ook getrakteerd op optredens van artiesten, spelletjes en hot dogs', vertelt Caatje Driel, marketing manager van het Young Dynamic Fund. 'Maar belangrijk is vooral dat ze leren met geld om te gaan.'

Het Nationaal Instituut van Budgetvoorlichting (Nibud) onderschrijft deze doelstelling. Uit onderzoek van het Nibud

blijkt dat 87 procent van alle 12 tot 18-jarigen spaart. Hiervan heeft 63 procent een spaarrekening waar hij of zij zelf bij kan, en 24 procent éé n waar de scholier zelf geen toegang toe heeft en die beheerd wordt door anderen, vaak de ouders. Daarnaast spaart 32 procent ook nog in de ouderwetse spaarpot.

Zelf beleggen is onder de jeugd minder goed doorgedrongen. Slechts 7 procent belegt in aandelenfondsen, zo blijkt uit het onderzoek. Nibud-onderzoeker Marcel Warnaar schrijft de geringe animo voor beleggen toe aan de hogere risico's. 'Sparen is veel veiliger. Beleggen moet je doen met geld dat je over hebt en voorlopig niet nodig zult hebben. Als je een stereotoren wilt kopen kun je beter gaan sparen dan beleggen. Dat geldt trouwens ook voor volwassenen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden