Spanje

WiBra


Het valt moeilijk te ontkennen dat Spanje een katholiek land is. Maar de kerken zijn bijna net zo leeg als in Nederland en van de honderden Spanjaarden die ik de loop der jaren heb ontmoet was er niet één gelovig. En dan kom ik nog voornamelijk in Galicië, de meest conservatieve regio van het land. Bedevaartsoord Santiago de Compostela is vooral een goede inkomstenbron, de kerk dient er als motor van de economie. Een uitermate gezellige stad, Santiago de Compostela, vol met restaurantjes en terrasjes, je kunt er tot diep in de nacht uitgaan en alles doen wat God verboden heeft.


Wat overblijft als je het geloof weghaalt, is de katholieke cultuur. In het Noord-Spaanse havenplaatsje waar ik doorgaans een deel van de zomer doorbreng, raakte ik in juli verzeild in een processie. We gingen met mijn schoonvader - gepensioneerd visser - een stukje de zee op in het kader van de Dia de la Virgen del Carmen. Carmen is de beschermheilige van de vissers en de zeelieden. Rond het middaguur voeren we met ongeveer honderd andere bootjes de haven uit. Helemaal voorop, in de verte, zag ik het beeld van Carmen net boven de eerste, laag in het water liggende boot uitsteken. Eenmaal op zee begon ze vervaarlijk over en weer te hellen. Op de bootjes werden glaasjes gedronken, er werd getoeterd. De pastoor gooide vanaf de eerste boot een bloemenkrans in het water, ter nagedachtenis van de op zee geblevenen, daarna keerde de vloot weer om.


Terug in de baai ging het langs de dorpjes aan de overkant van het water. Op een kleine scheepswerf klonk de sirene, vanaf de kanten werd vuurwerk afgestoken. Mijn schoonvader was ontroerd, omdat zijn dochters en kleindochters erbij waren, en dat vond ik dan weer ontroerend. Met geloof had dit alles niets van doen, maar het was een mooie traditie, vond ik, en als er dan toch iets voorop moest varen, waarom zou dat Carmen dan niet zijn.


Het beeld werd vanuit de boot de wal op gedragen en ik bedacht me dat de katholieke cultuur een goed verdienmodel in zich draagt. Spanje zou die cultuur veel beter kunnen verwaarden, met de kerk in de rol van evenementenbureau. De nieuwe paus Franciscus, de 'mensenpaus,' leek mij de ideale marketeer.


Carmen werd nu de heuvel op, terug naar de kerk gebracht, onder begeleiding van de plaatselijke harmonie. Later, boven in het dorp, op een terras, voegde de klarinettist van de harmonie zich bij ons gezelschap, kletsnat van het zweet, want het valt niet mee om al klarinetspelend een berg op de schuifelen in de hitte. Opeens zag ik ook Franciscus aanschuiven, met een borreltje en met een transistorradio, om de ontwikkelingen op de voetbalvelden te volgen. Perfecte marketing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden