Spanje is gewoon geen glossy land

Frankrijk heeft Leven in Frankrijk, En France en En Route, Italië heeft Italië Magazine en de Smaak van Italië, regelmatig verschijnende glossy's, al dan niet met gesponsorde tekst, over het goede leven in twee favoriete vakantielanden van Nederlanders....

Je zou zeggen: wat voor Frankrijk en Italië kan, moet ook makkelijk lukken voor Spanje, vakantiebestemming nummer 2 (na Frankrijk) en vol met tweede huisjes van Nederlanders. Maar dat valt tegen. Het kwartaalblad Viva España bestaat inmiddels acht jaar, wisselde al eens van uitgever omdat de vorige failliet ging en is nog altijd geen goudmijn. De makers willen wel een dikker en meer glossy blad maken, maar daarvoor ontbreekt het aan advertenties en dus aan geld.

Maar ook los van het geld lopen de pogingen van Viva España om glossy over te komen vooralsnog spaak. Op de cover van het voorjaarsnummer prijkt een spannings-en sfeerloze foto van een haven aan de kust van Huelva met een monstrueus beeld van Columbus. Wel staan in het blad verhalen over Spaans design en over shoppen in Madrid, maar die zijn hard nodig naast lange reportages over en de Cantabrische-en de 'De stille zuidkust' en 'Watersportparadijs Formentera'. Viva España bevat een productie over de onvermijdelijke Semana Santa, met die eeuwige 'magie' en 'beklemming' die maar niet op de lezer wil overslaan. Verder een interview met filmregisseur Alejandro Amen & amp;aacute;bar, maker van de aangrijpende, Oscarwinnende film Mar Adentro, een reportage over olijvenland Jaén en veel rubriekjes, over muziek, eten, boeken en wonen. Alle verhalen zijn eigen producties, pas achterin wordt het een rommeltje, vanwege de advertorials van makelaars in Spanje. De teksten in het blad zijn over het algemeen goed, de fotografie is flets.

Het probleem van Viva España is tegelijkertijd de charme van het blad; de makers lijken zich oprecht te interesseren voor Spanje. En de charme van Spanje is juist dat het geen glossy land is. La douce France en la dolce vita hebben geen Spaanse pendant. Dat betekent voor Viva España : minder adverteerders in mode, parfum en auto's en het vrijwel ontbreken van een welgestelde lezersgroep, want van de honderdduizenden Nederlanders aan de Spaanse kust moet Viva España het doorgaans niet hebben. Maak dan maar eens een weldoorvoed blad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden