Spalk

What's in a name? De Nationale Art Deco Beurs in Den Haag omvat deze keer veel meer dan art deco, de naam die voor het eerst in 1925 in Parijs gebuikt werd bij een tentoonstelling voor moderne decoratieve en industriële vormgeving....

'Je ziet', zegt initiatiefnemer Jos van Gils, 'dat bij jonge ontwerpers art deco minder aanspreekt. Dat de interesse zich verplaatst naar een recenter tijdperk. Naar de jaren zestig en zeventig, zoals bij de nieuwe Amsterdamse galerie Wonder wood, gespecialiseerd in na-oorlogse design-meubelen. We hebben daarom de grens getrokken bij 1980. Het bijzondere is dat de krullen van de art nouveau, de voorloper van de art deco, heel goed blijken te passen bij de strakke stoel van 1950. Het maakt de beurs extra spannend.'

Wiet Hekking van Wonderwood zegt dat zijn generatie zich nog iets van vroeger thuis herinnert; van die na-oorlogse spullen, die lampen en stoelen die vaak veel beter en vernieuwender waren dan men beweerde. 'Regel matig komen er mensen langs die zeggen: die stoelen, die heb ik nog bij het oud vuil gezet.' Temidden van de art deco-vazen, meubelen, lampen en serviezen toont Hek king op de beurs een spalk die architect Charles Eames in de Twee de Wereldoorlog ontwierp om aan het front gewonde militairen met versplinterde ledematen mee te behandelen. 'Die spalk inspireerde Eames tot het ontwerpen van zijn plywood chair, uitgeroepen tot het beste design van de vorige eeuw.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden