Spaarzegels

Was toch aardig geweest als RTL deze nagenoeg perfecte debuutfilm van Steven Spielberg een week eerder had geprogrammeerd, toen Nederland nog in de ban was van het voortvluchtige boevenpaar Marco van der P. en Enise B. In Spielbergs roadmovie/komedie/drama wil de net uit de gevangenis ontslagen Lou Jean (Goldie Hawn, prachtig) haar kindje terug. Ze krijgt haar eveneens in de cel gezette echtgenoot Clovis (William Atherton, ook erg goed) zover uit zijn gevangenis te ontsnappen, ook al heeft hij nog maar vier maanden celtijd te gaan. De twee ontvoeren een zachtaardige politieagent (Michael Sacks) en zetten met diens patrouilleauto koers naar het stadje Sugarland, waar hun baby Langdon zich bevindt met zijn pleegouders. In hun kielzog hebben ze zowat de complete politievloot van Texas: vandaar de vrolijk klinkende titel van de film.


Het op feiten gebaseerde The Sugarland Express is een meesterwerk, vooral vanwege de manier waarop Spielberg de komische en dramatische elementen met elkaar in evenwicht houdt. Lou Jean en Clovis zijn naïeve sukkels, die vrijwel de hele tocht (proberen te) geloven dat ze met hun actie kunnen wegkomen en die hardop blijven dromen van een gelukkig gezinsleven aan de andere kant van de Mexicaans-Amerikaanse grens. En als Lou Jean een tankstation overvalt, alleen maar om meters spaarzegels binnen te slepen, gun je haar en Clovis dat happy end ook wel een beetje. Mooi ook dat Spielberg geen overdreven actietoestanden uithaalt, een aimabel mens maakt van de dienstdoende politiechef (Ben Johnson) en alle tijd neemt om het sprookje langzaam naar duisterdere sferen te leiden. Het enige wat niet helemaal uit de verf komt, is het nogal plotse publieksheldendom van Clovis en Lou Jean.


The Sugarland Express (Steven Spielberg, 1974) RTL 7, 00.00-02.00 uur.


Heat

(Michael Mann, 1995) Over een cinematografisch kroonjuweel als Michael Manns Heat (1995) raak je niet snel uitgepraat. Het meest in het oog springt de film als de allereerste productie waarin Robert De Niro en Al Pacino echt samen waren te zien; nadat ze steeds dichter op elkaar af zijn geslopen en elkaars tronie via camera's en fototoestellen hebben afgetast, zitten ze op precies anderhalf uur speeltijd tegenover elkaar in een restaurant: De Niro als meestercrimineel en Pacino als de door zijn werk geobsedeerde LAPD-inspecteur die achter hem en zijn bende aanzit. Puur vuurwerk, maar er valt nog zo veel méér uit Heat te halen. Een fonkelend, op 65 locaties gedraaide hommage aan stadswoestijn Los Angeles, een studie in eenzaamheid, Heat is het allemaal. Ook de kleinste details zijn de aandacht waard. Kijk bijvoorbeeld hoe het aartsverdorven personage Waingro wordt geïntroduceerd. Mann laat Waingro in zijn allereerste scène uit de wc van een snackbar komen; in het dagelijks leven natuurlijk niets vreemds, maar Mann had er ook voor kunnen kiezen om Waingro met een tijdschrift op een bankje te planten. Toch een viezige vent, dus.


Veronica, 20.30-00.05 uur.


Marathon Boy

(Gemma Atwal, 2010) Het begint als een sprookje, deze documentaire over een Indiaas jochie dat de beste marathonloper van de wereld moet worden. Al rennend wordt het kind een held, terwijl de kritiek op zijn coach alsmaar toeneemt. Maar dan nog ben je, enigszins verblind door de energieke stijl van de film, niet voorbereid op de verschrikkelijke afloop. Een onthutsende kijkervaring.


Nederland 2, 23.55-01.30 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.