Spaans vliegveld voor een prikkie, z.g.a.n.

MADRID - Te koop: vliegveld. Vertrekhal: zo goed als nieuw, landingsbanen: nauwelijks versleten, de vijftig meter hoge controle toren: praktisch ongebruikt. Afgeprijsd van een miljard euro oorspronkelijke bouwkosten tot 100 miljoen euro om mee te beginnen. Belangstellenden kunnen zich voor 29 december melden bij de bewindvoerders van de failliete vliegveldoperator in Ciudad Real, de hoofdstad van de gelijknamige provincie in Castilla-La Mancha.

De verkoop van het vliegveld geldt als een van de symbolen van Spanjes diepe economische crisis. In 2009, vlak nadat de vastgoedbubbel was geknapt, werd de luchthaven opgeleverd. De plannen waren nog gemaakt tijdens de ongeremde economische groei in het land. Politici en planners zagen een bloeiende toekomst voor Ciudad Real, een 75 duizend inwoners tellende mijnstad, die zijn beste tijd al lang achter de rug had. Het vliegveld kwam er, met een capaciteit van 10 miljoen reizigers, een eigen industrieterrein, ruime parkeergelegenheid en een snelle autowegverbinding met de stad.

Na het ineenstorten van de huizenmarkt bleef er weinig over van de ambities. Het vliegveld kreeg slechts een paar vluchten per week. Twee jaar geleden vertrok de laatste commerciële vlucht van de landingsbaan. Bezoekers waren nooit zo talrijk in Ciudad Real. Als de hogesnelheidstrein vanuit Madrid er een tussenstop maakt, stapt zelden iemand uit. De bezoekers reizen liever door naar Cordoba of Sevilla.

Ciudad Real is de thuishaven van Don Quichot, de dolende ridder van La Mancha. De witte molens die hij in zijn gekte bevocht als reuzen staan er keurig opgeknapt bij. Toen de economie ineen klapte, bleek er niets terecht te komen van de toevloed van toeristen naar het verder kale en lege landschap.

Oorspronkelijk was het idee om het vliegveld 'Don Quichot' te noemen. Maar toen duidelijk werd dat het project wel eens op een zeperd uit zou kunnen draaien, werd de naam snel veranderd in Ciudad Real Central. Samen met de vliegvelden van Castellón (Valencia) en Badajoz (Extremadura) veranderde Ciudad Real in een spookvliegveld en een symbool van de verspilling in de vastgoedgekte die het land in zijn greep had. Met minder dan de helft van de Duitse bevolking, was het aantal vliegvelden in Spanje (47) twee keer zo hoog als in Duitsland (24). Iedere Spaanse provinciestad voelde zich pas echt op de kaart staan als er een eigen luchthaven was.

De bewindvoerders van de failliete boedel van Ciudad Real Central hebben nu hun hoop gevestigd op belangstellenden die het vliegveld alsnog willen uitbaten voor vrachtvluchten en onderhoud van vliegtuigen. Kopers dienen alvast 5 procent van de koopsom neer te tellen, willen ze kunnen meedingen naar het vliegveld.

Als er voor de afloop van deze maand geen belangstellenden zijn, wordt alsnog een prijs vastgesteld van tussen de 80 en 100 miljoen euro. Uiterlijk februari volgend jaar moet de verkoop zijn geregeld.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden