Spaans staatsbedrijf krijgt grootste belang in luchthaven van Luton

Het Spaanse staatsbedrijf AENA heeft donderdag 51 procent van de aandelen van het Engelse vliegveld Luton gekocht. Investeringsbedrijf Axa kreeg het resterende belang in handen. De partijen betaalden 394 miljoen pond (453 miljoen euro) voor de luchthaven.

AMSTERDAM - Het is opmerkelijk dat het Spaanse staatsbedrijf het merendeel van de aandelen van Luton koopt. AENA heeft in 2011 verlies geleden. Het bedrijf bekostigt de overname gedeeltelijk door minderheidsbelangen in internationale luchthavens te verkopen. De aankoop van Luton moet nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.


'Dit is een risicovolle strategie van AENA', zegt Sylvester Eijffinger, hoogleraar financiële economie. Hij vindt het merkwaardig dat een staatsbedrijf met zoveel schulden Luton koopt. 'De Spaanse overheid staat via de raad van commissarissen op afstand van het bedrijf en kan een dergelijke aankoop dus niet direct tegenhouden of verbieden.'


Volgens Eijffinger kon het luchtvaartbedrijf tot de aankoop overgaan omdat de rente 'ontstellend laag' is en de kosten van de financiering voor AENA daarom zeer laag zijn. Bij een stijgende rente zou AENA wel verder in problemen kunnen komen: 'AENA gokt op een lage rente, maar dat is zeer gevaarlijk.'


De topman van AENA zei donderdag dat het bedrijf van plan is het vliegveld uit te breiden. 'Heathrow en Gatwick zijn tot de nok gevuld. Er wordt onderzocht hoe de Engelse hoofdstad meer capaciteit kan krijgen', zegt luchtvaarteconoom Guillaume Burghouwt. 'Er zijn al meerdere oplossingen geopperd, zoals een nieuwe luchthaven in de Theems of een extra baan op Heathrow en Gatwick.' AENA kan hier slim op inspelen door Luton uit te breiden.


'Het is niet bekend wat AENA verstaat onder uitbreiding: extra parkeerplaatsen en een terminal, of een landingsbaan', zegt Burghouwt. De nieuwe eigenaren van Luton zullen hierover in gesprek moeten gaan met de overheid. Een landingsbaan aanleggen, heeft namelijk nogal wat voeten in aarde. 'Landingsbanen zijn zeer controversieel. In een dichtbevolkt stedelijk gebied nemen die veel ruimte in. AENA is niet de enige kandidaat die daar iets wil. Allerlei autoriteiten zullen er het een en ander over willen zeggen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden