SP zet kreeftdicht in als wapen in de verkiezingsstrijd

DEN HAAG Pak wat je krijgen kunt/ Het ergste is/ Solidariteit! Voor een rode partij presenteert de SP vandaag wel een heel erg pessimistisch gedicht op film. Op het eerste gezicht, want halverwege het spotje kantelt de tekst letterlijk. Solidariteit!/ Het ergste is/ Pak wat je krijgen kunt.

null Beeld anp
Beeld anp

In aanloop naar de provinciale statenverkiezingen maakten de socialisten een kreeftdicht: een vers dat vooruit én achteruit te lezen is. Het campagnegedicht voor de provinciale statenverkiezingen begint zwartgallig. Op een donkerblauwe achtergrond verschijnt de tekst, voorgelezen door de deprimerende stem van de bekende imitator Robert Paul.

Zacht Brabants accent
De haat overwint/ Daarom wil ik niet meer geloven dat/ De wereld kan veranderen. Terwijl de tekst door het beeld rolt, verandert het donkerblauw langzaam naar vrolijk oranje. Dan leest SP-leider Emile Roemer voor, met zijn zacht Brabantse accent. De wereld kan veranderen/ Daarom wil ik niet meer geloven dat/ De haat overwint.

De dichtende SP'er werd geïnspireerd door het gedicht 'Lost Generation' op YouTube uit 2007. Daarin dicht de onbekende twintiger Jonathan Reed over een verloren, egoïstische generatie. Zijn generatie. Wie de tekst echter achterstevoren leest, krijgt juist de boodschap: het is dom te denken dat deze generatie apathisch is.
Veel kreeftdichten zijn er niet. Omdat het vers zowel vooruit als achteruit leesbaar moet zijn, is het moeilijk échte poëzie te maken.

Niet meer dan een rijmpje, zo noemen critici de kreeftdichten op internet. Maar de SP durfde die uitdaging wel aan. Ze hebben ook een naam hoog te houden wat campagnefilmpjes betreft.

Viral movie
Jan Marijnissen, oud-leider van de SP, introduceerde tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 de eerste politieke viral movie, een filmpje dat internetgebruikers als een virus doorsturen aan hun connecties. In marketingkringen werd deze mond-tot-mondreclame op internet al langer gebruikt, maar nu dan ook de politiek. Het werd één van de meest bekeken campagnefilmpjes uit die tijd.

Ook baarde de SP opzien in 2008 met een reclamespot waarin een bejaarde vrouw (een 88-jarige actrice) zich uitkleedde. De vrouw symboliseerde de thuiszorg die volgens de socialisten door het toenmalige kabinet werd 'uitgekleed'. Het CDA en de VVD vonden de spot schokkend, maar de SP won er wel de Gouden Loekie mee, de prijs voor beste reclame van het jaar.

De laatste tijd was er weinig te doen rond de campagnes van de SP. De socialisten, met de rijkst gevulde campagnekas van Nederland, hopen met het kreeftdichten weer aandacht te krijgen, tussen alle gangbare campagnebulletins van de andere partijen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden