Opinie

'SP moet een tegendraadse partij van tomatengooiers blijven'

Emile Roemer moet geen water bij de wijn doen. Dat kost alleen maar zetels, schrijft Marc Oosterhout.

(VLNR) Diederik Samsom (PvdA), Emile Roemer (SP) en Geert Wilders (PVV), bij Knevel & Van den Brink voor het eerste tv-debat.Beeld anp

'Think different.' Dat was jarenlang de slogan van Apple. Met deze zin duidde Apple haar merkfilosofie: denk anders. De slogan zegt in twee woorden dat Apple gelooft in onderscheid. Een gedachte die aan de basis stond van tal van innovaties die Apple de wereld bracht. Apple bewees ermee dat onderscheidingskracht misschien wel een van de belangrijkste wapens is van een merk.

In de politiek is het niet anders. Onderscheid is een sleutel voor succes, zeker in een politiek landschap waar zoveel te kiezen valt. Een partij die dat heel goed begrijpt, is de SP. Een tegendraadse partij van tomatengooiers die uitgroeit tot een machtsfactor van betekenis. En dat simpelweg omdat de SP een nieuw en onderscheidend verhaal bracht. Nieuwe idealen.

Nieuwe ideeën op een nieuwe manier gebracht. Met een tomaat als symbool, een strak geleid communicatieoffensief en opvallende reclamefilms veroverde de SP Nederland. De SP bewees dat onderscheid creëren werkt. Daar kunnen veel partijen nog van leren.

En waar Agnes Kant er nog een zuur gezicht bij trok, brengt Roemer zijn idealen met een glimlach. Ook dat is nieuw. Roemer maakt er de idealen die toebehoorden aan een kleine groep tegenstemmers aantrekkelijk voor een groot publiek. In de peilingen was de SP menig keer de grootste partij. De SP is zo succesvol dat Bernard Wientjes ons officieel waarschuwt en het blad Quote Roemer afbeeldt als de slager van de rijken.

Keerzijde
Echter, succes heeft ook een keerzijde. En dat is wat ook de SP zo vlak voor de verkiezingen overkomt. Als merken (te) groot worden, ontstaat de neiging om de scherpe kanten van het merk af te halen. Bang om iets verkeerds te zeggen, tornen merken aan hun onderscheidingskracht. Nu de SP serieus in aanmerking komt voor regeringsdeelname ontstaat de neiging afscheid te nemen van al te scherpe idealen. In het premiersdebat werd dit pijnlijk duidelijk. Enerzijds wil Roemer vasthouden aan het unieke tegengeluid van de SP en anderzijds wil hij laten zien dat hij Nederland kan leiden als premier. Hij verloor zijn kracht. Zijn aanstekelijke glimlach maakte plaats maakt voor een ongemakkelijke grimas. Diederik Samsom wist wel er raad mee. Roemer verloor vier zetels in de peiling en de PvdA stond op winst.

Voor Roemer zit er maar één ding op: blijf tegen. Dan wordt de SP de grootste. Roemer zou een voorbeeld kunnen nemen aan Stelios Haji-loannou, oprichter van Easyjet. Stelios blijft, ondanks zijn grote succes, altijd tegendraads. Stelios weet dat het de sleutel is tot succes. Roemer moet niet speculeren over regeringsdeelname, coalitievorming en zaken die vragen om water bij de wijn. Blijf trouw aan het onderscheid.

Marc Oosterhout is managing director strategy van reclamebureau N=5.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden