Sophie Zwart (22) is retailmanager bij vier vestigingen van Specsavers met 17 medewerkers onder zich.

Het gebeurt weleens dat een klant tegen me zegt: 'Ik heb een klacht en ik wil de manager spreken. Als ik dan antwoord: dat ben ik, wat kan ik voor u doen, kijken ze verbaasd omdat ze misschien een oudere, mannelijke manager verwachten. Hoewel deze momenten ongemakkelijk zijn, laat ik me er niet door van mijn stuk brengen. Ik sta achter wie ik ben en laat me niet leiden door vooroordelen van anderen.


Op mijn 16de stond ik al in de winkel van mijn ouders en daarnaast deed ik de hogeschool human resource management. Mijn vader is een doorgewinterde opticiën en heeft al 25 jaar een eigen zaak. Hij is mede-directeur van vier vestigingen van Specsavers en ik werk nauw met hem samen. Ik wil voorkomen dat medewerkers me zien als 'dochter van' en daarom probeer ik zo min mogelijk op hem te leunen. Mijn vaders wil is geen wet, integendeel, we vullen elkaar goed aan. Als ik denk dat bepaalde zaken beter kunnen, dan zeg ik dat. Ik beschouw hem ook als collega en noem hem in de winkel bij de voornaam.


Twee jaar geleden werd ik manager en kreeg 17 medewerkers onder me, de jongste is 20 en de oudste 76 jaar. Ik bezoek de winkels, verzorg de merchandise en marketing, ben contactpersoon van de leveranciers, doe beoordelingsgesprekken en geef trainingen aan medewerkers. Ik volg daarnaast een opleiding toegepaste psychologie. Af en toe hoor ik medewerkers zeggen: moeten we weer eens doen wat ze op de opleiding heeft geleerd. Dan ben ik soms streng en zeg: ja, het moet. Maar als blijkt dat het niet werkt, dan kappen we ermee.


Mijn ouders hebben me nooit gepusht om dit te doen, ze hebben altijd gezegd dat ik moet doen wat ik leuk vind. Het leukste aan dit vak vind ik het contact met mensen. Je moet mij niet opsluiten in een kantoor, ik vind het belangrijk om zichtbaar te zijn.


Het gaat mij niet om de baas spelen, maar om leidinggeven in de zin van sturing geven. Ik denk dat ik als manager voldoende overwicht heb, hoewel het beter kan. Het zou niet nodig moeten zijn dat ik medewerkers soms twee of drie keer iets moet vragen voordat het gebeurt.


Het is soms moeilijk om het iedereen naar de zin te maken en in dat opzicht ben ik mikpunt van kritiek. Als het niet goed gaat, trek ik me dat persoonlijk aan. Mijn huid is wel dikker geworden sinds ik deze functie heb.


Mijn eerste doel is om mijn opleiding af te maken en misschien dat ik daarna nog een opticiënopleiding ga doen. Wat mij geweldig lijkt, is om later voor een groot commercieel bedrijf, bijvoorbeeld Albert Heijn, regiomanager te zijn.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden