Sophie Boerman over sluikreclame op tv

Baantjer dronk Yakult en in de artsenserie House zie je veel Apple-producten. Sophie Boerman promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op de effecten van het informeren van de kijker over gesponsorde tv-programma's.

IANTHE SAHADAT

Mag Baantjer altijd Yakult drinken?

'Ja. Zolang aan het begin van het programma melding wordt gemaakt van product placement om mensen bewust te maken dat ze reclame toegediend krijgen. De EU heeft richtlijnen, maar het gebeurt nog lang niet altijd. Bij Goede Tijden Slechte Tijden wordt het sinds een paar jaar gemeld. Daar drinken ze de hele tijd Breakers en eten ze Vita Lu-koekjes. Ik heb het effect van zo'n melding op de beleving van de kijker onderzocht.'

undefined

En?

'Ten eerste zien mensen het vaak niet eens. Maar zodra ze de reclame gaan herkennen, ervaren ze het vaak als negatief. Vooral als het heel prominent is zoals een C&A-opdracht bij Hollands Next Top Model of een personage dat alleen maar Subway-sandwiches wil eten.'

undefined

Wat viel nog meer op?

'Mensen denken dat ze reclame wel herkennen, maar dat is vaak niet zo. Ik heb mijn proefpersonen fragmenten van de politieserie Grijpstra & De Gier laten zien, waar veel gesprekken plaatsvinden voor een Nescafé-machine en iedereen uit Nescafé-kopjes drinkt. Dat viel bijna niemand op. Met name de mensen die van de serie houden, zien eigenlijk alleen de verhaallijn.'

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden