Sony gooit zich op markt telecom-diensten

Sony heeft grote plannen met de verkoop van abonnementen voor zaktelefoons, in een strategische keuze om meer diensten te gaan leveren naast zijn harde waren zoals zaktelefoons, tv's en pc's....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'Het is compleet verschillend van het produceren van hardware zoals een televisie, maar we doen het toch', zegt Richard Alderson, de manager van de nieuwe dienst. Sony moet omhoog in de keten voor toegevoegde waarde, zegt hij. De telefoondienst is de eerste van een serie diensten die Sony dichter bij de klant moeten brengen.

Sony begint met telefoondiensten in Nederland, Engeland en Griekenland. Internetdiensten worden sinds vorig jaar aangeboden in Japan, waar het marktleider is met ongeveer 200 duizend aansluitingen. Het belabonnement wordt verkocht met eigen zaktelefoons in exclusieve stands bij De Bijenkorf, Vobis en BCC. Het bedrijf bespreekt met Hewlett-Packard plannen voor een pakket met palmtop-pc, gsm, bel- en (mobiel) internetabonnement.

De stap naar diensten is opmerkelijk in vergelijking met concurrent Philips, dat zich dit jaar vrijwel volledig heeft teruggetrokken uit diensten, omdat het er honderden miljoenen guldens mee verloor. Sony gelooft nog steeds dat het de mediaketen geheel moet beheersen, van inhoud en diensten (muziek, films, computerspelletjes en telefoonabonnementen), via transmissie (satelliettelevisie en bioscopen) tot afspeel-apparaten (tv's, zaktelefoons, videorecorders, cd-spelers).

In tegenstelling tot Philips met het mislukte cd i is Sony gelukkiger in het ontwikkelen van software en interactieve apparaten. Van zijn twee jaar geleden geïntroduceerde PlayStation zegt het Japanse bedrijf alleen in 1997 wereldwijd 20 miljoen expemplaren te verkopen, goed voor 60 procent marktaandeel zowel in Europa als wereldwijd. Per apparaat worden gemiddeld zes spelletjes verkocht.

Sony heeft ook een voorsprong op Philips als het gaat om de productie van zaktelefoons. In Nederland draagt bijna één op de vier verkochte mobiele telefoons het Sony-merk. Daarmee is het de tweede fabrikant na Nokia, terwijl Philips rond de vijf procent heeft. Van Sony's 'pop-up' werd gisteren de opvolger geïntroduceerd, die uit een eigen fabriek in het Franse Colmar komt.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden