Nieuws OV

Sommige reizen vallen duurder uit dan de bedoeling is door opnieuw uit- en inchecken bij overstap

Door de manier waarop het computersysteem achter de OV-chipkaart de prijs van een reis berekent, vallen sommige reizen bij een overstap duurder uit dan de bedoeling is.

Op een handvol stations moeten overstappers opnieuw uit- en inchecken. Foto ANP

Op een handvol stations moeten overstappers opnieuw uit- en inchecken. Het systeem ziet dat als omreizen en rekent dan een hoger tarief. Ten onrechte, vindt OV Loket, een klachtencentrale voor het openbaar vervoer.

OV Loket vindt dat ‘reizigers zich vaak niet realiseren dat zij meer betalen dan nodig is’ en dat ‘vervoersbedrijven te weinig doen om dat te voorkomen. Ze zouden in alle gevallen de voordeligste reis moeten rekenen.'

Het verschijnsel doet zich voor op een handvol NS-stations, waarbij overstappen kan betekenen uit- en inchecken. Het gaat vooral om Amsterdam Sloterdijk, maar kan ook optreden op Amsterdam Zuid, Bijlmer Arena, Muiderpoort, Almere Centrum, Hilversum en later dit jaar ook op Den Haag CS.

In zijn jongste kwartaalverslag beschrijft OV Loket een voorbeeld van zo’n duurdere reis. De snelste route tussen Den Haag – Alkmaar en tussen Haarlem – Alkmaar loopt volgens de reisplanner de ene keer via de Kennemerlijn (via de Velsertunnel) en de andere keer via Sloterdijk. Die laatste route is echter langer. Die ‘omweg’ brengt het systeem in rekening als de reiziger overstapt en daarbij uit- en incheckt.

In het geval van Sloterdijk is dat niet nodig, reageert een woordvoerder van de spoorwegen. ‘Een reiziger kan een looproute volgen die de poortjes omzeilt.’ Hiervoor moeten de reizigers twee trappen omhoog naar een hoger gelegen perron en daarna via een andere trap afdalen naar het perron waar ze moeten zijn. ‘Dat betekent een stuk omlopen en mogelijk je aansluiting missen’, stelt OV Loket. Dat noemt de aanwijzingen voor die sluiproute op het station ‘niet duidelijk’. De NS zegt dat klanten de kosten voor de langere reis, gemiddeld een euro, kunnen terugvragen. ‘We zoeken in overleg naar mogelijkheden om de reizigers beter te informeren. We willen voorkomen dat klanten te veel betalen.’

OV Loket signaleert nog andere omstandigheden waarin de reiziger in het openbaar vervoer duurder uit is. Dat is bij reizen die zich deels in en buiten de spits voltrekken én waarbij de klant van vervoerder wisselt. Door de overstap ziet het systeem achter de OV-chipkaart zo’n rit als twee aparte, korte reizen, waarbij een lange afstandskorting deels verloren gaat.

De NS spreekt van een ‘exotisch verschijnsel’ dat zich niet vaak voordoet. OV Loket heeft geen cijfers over hoe vaak reizigers gedupeerd worden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.