'Sommige dingen zijn zo erg dat ze leuk worden'

'Bij deze repetitie zou ik iedereen willen verzoeken nóg iets meer naar de kunst en naar elkaar te kijken. Jullie zijn mensen die elkaar observeren en zelf graag gezien willen worden....

Een loods op het Amsterdamse KNSM-eiland is omgebouwd tot galerie, vol vreemde kunstwerken. Bebloede teddyberen hangen aan zware kettingen aan het plafond. Op op elkaar gestapelde, witgekalkte televisies worden vage beelden geprojecteerd.

Tussen aquariums met gebruikt maandverband, oude theezakjes en rollen wc-papier, lopen mannen met piercings en kekke shawls, hippe jongens in pak en vrouwen met stilettohakken, tijgervellen, baljurken, hoedjes en veel goud. Verveeld. Kinderen rennen door elkaar heen, obers met dienbladen met hapjes en champagne banen zich moeizaam een weg door de menigte. Op een verhoging zingt een exotische zangeres een lied.

Langzaam beweegt de camera langs de georganiseerde chaos. 'Stop, stop, stop, stop!', roept de opnameleider minuten later. 'Dat was al beter', zegt Van der Oest.

Zus & Zo wordt haar derde speelfilm. Dankzij de aantrekkelijke fiscale voordelen voor particuliere investeerders heeft ze de beschikking over een budget van 4,6 miljoen gulden, een vermogen vergeleken bij haar vorige films, De nieuwe moeder en De trip van Teetje. '8,5 Miljoen was ideaal voor deze film', zegt Van der Oest. 'We hebben nu toch weer moeten schrappen in het aantal draaidagen. Als je iets goed wilt vertellen, gaat het om de details. En daar zijn veel shots voor nodig.'

Zus & Zo is Van der Oests variatie op Tsjechovs Drie Zusters. Michelle van 38 (Sylvia Poorta), Wanda van 36 (Anneke Blok) en Sonja van 34 (Monic Henrickx) zijn de drie zussen, die in alle staten raken wanneer ze horen dat hun broertje Nino (Jacob Derwig) trouwplannen heeft.

Als Nino voor zijn 33ste trouwt, erft hij het geliefde familiehotel Para'so in Portugal. De drie doen er alles aan het familiebuiten en hun broertje te redden uit de handen van hun mooie, geslaagde aanstaande schoonzus Bo (Halina Reijn) - die alles is, wat zij ooit hadden willen en kunnen zijn.

In de galeriescène komen alle verhaallijnen en personages samen. Hugo (Theu Boermans) de man van Sonja, gaat vreemd met kunstenaar Wanda. Tijdens de opening van Wanda's tentoonstelling neemt Sonja wraak. 'Je zoekt naar extremen binnen het drama. Sommige dingen zijn zo erg dat ze weer leuk worden.'

Het zijn de laatste opnamen in Nederland. Na de ruzies in de galerie vertrekt het hele gezelschap naar Portugal. 'Met een minder groot budget had het hotel op Terschelling gestaan.'

Er moeten 41 shots worden opgenomen in twee dagen. 'Dit is shot 2 en het is al bijna twaalf uur', verzucht Van der Oest. 'Helpt het als ik strenger ben?', vraagt ze de opnameleider. 'Nee', antwoordt hij. 'Dit type shots, met zo veel mensen en zo veel camerabewegingen, kan echt niet sneller.'

Als alles gereed is voor opnamen, nestelt Van der Oest zich weer achter de monitor, zo ver mogelijk uit het zicht van haar dochter Antje van tweeënhalf die in de film het kind van Sonja en Hugo speelt, maar keer op keer haar filmmoeder laat staan en zich weer bij haar echte moeder meldt. 'Mama moet even werken, ga maar naar papa', probeert Van der Oest.

'Het is een hele frisse, vrolijke opening met alleen maar interessante mensen die allemaal de jurk of broek aanhebben die je eigenlijk zelf had willen dragen', zegt de opnameleider nog maar eens. 'Muziek... en actie!'

Er gaat iets niet goed met de muziek: de zangeres valt een maat te laat in en gaat steeds valser zingen. De scène moet opnieuw. Een figurant vraagt of het nog lang duurt; hij moet naar de wc.

Een half uur later bekijkt Van der Oest de scène op video. 'Het is goed', zegt ze. 'We moeten namelijk nog veertig shots.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden