Solitary Man, King Kong en Computer Chess

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Michael Douglas (links) en Danny DeVito in Solitary Man. Beeld null
Michael Douglas (links) en Danny DeVito in Solitary Man.

Solitary Man (Brian Koppelman en David Levien, 2009)
SBS 9, 20.30-22.15 uur

'Betrouwbaar is saai.' Ben Kalmen (Michael Douglas) weet waarover hij het heeft, in het aangename drama Solitary Man. Ooit was hij een van de populairste, betrouwbaarste autodealers in New York, een uitstekende vader voor dochter Susan (Jenna Fischer) en dito echtgenoot voor vrouw Nancy (Susan Sarandon). Tegenwoordig vertrouwt niemand hem meer omdat hij als fraudeur zijn bedrijf over de kling heeft gejaagd en hij geen enkel jong meisje ongemoeid voorbij kan laten lopen; niet eens Allyson (Imogen Poots), de knappe dochter van de vrouw voor wie hij Nancy aan de kant heeft gezet. Een veel te veel van zichzelf overtuigde loser, dat is Ben geworden. En niemand snapt waarom.

De oorzaak van Bens ommezwaai zit ergens in de openingsscène verscholen, als een dan nog succesvolle Ben van zijn dokter te horen krijgt dat er iets mis is met zijn hart. Een onheilstijding die hij zes jaar later nog altijd geheim houdt en die hij zo veel mogelijk ook zelf probeert te vergeten. Maar tussen alle vrijages, praatjes en machomomenten door tonen regisseurs Brian Koppelman en David Levien in Solitary Man steeds weer de nuchtere waarheid: Ben, die 's ochtends nauwelijks het bed uitkomt en aspirientjes slikt om staande te blijven. Een eenzame, vertwijfelde, trouweloze man.

Solitary Man is een kalm, warm en tamelijk ingetogen portret geworden, waarbij alle andere acteurs, van Susan Sarandon en Jesse Eisenberg tot een pietepeuterig rolletje voor Danny DeVito, slechts bijrollen vervullen. Gelukkig is showsteler Douglas met zijn personage helemaal in zijn element. Als iemand op latere leeftijd overtuigend de casanova-achtige man van de wereld kan uithangen, dan is het Douglas; zelfs als Bens dikdoenerij en meisjesobsessie pathetische vormen aannemen, blijf je als toeschouwer door hem gefascineerd. Inderdaad: hoe onbetrouwbaarder, hoe boeiender.

King Kong (Peter Jackson, 2005)
Veronica, 20.30-00.10 uur.

Geweldig hoe Peter Jackson de reuzenaapklassieker uit 1933 weet op te rekken tot een enerverende, zeldzaam spectaculaire en warempel ook nog ontroerende avonturenfilm van drie uur. Onvergetelijke scènes zijn de over elkaar een ravijn in buitelende brontosaurussen en het nachtelijke uitstapje van King Kong in New York, waar hij het samen met zijn 'geliefde' (Naomi Watts) ook nog op een soort van schaatsen zet.

Computer Chess (Andrew Bujalski, 2013)
Film 1 Sundance, 18.55-20.30 uur.

Eerst was er de camera, toen het verhaal. Regisseur-scenarist Bujalski wilde zijn nieuwe film per se draaien met een antieke Sony AVC-3260, verliefd als hij was geworden op de ietwat vage, muf-grijze beelden die deze videocamera uit 1969 oplevert. Een beter gegeven dan dat van Computer Chess had hij bij die verlopen looks evenwel niet kunnen bedenken. De film speelt zich af ergens jaren zeventig of tachtig, in een zieltogend hotel; een stel computerbouwers komt bij elkaar om hun nieuwste modellen met elkaar te laten schaken. Een van de nerds legt het geheel vast met zijn camera, de bewuste Sony AVC-3260, dus. Klinkt misschien saai, maar als je ervoor in de stemming kunt komen, blijkt Computer Chess juist een grappige, absurdistische en eigenlijk ook coole komedie, haast niet van een echte jarentachtigfilm te onderscheiden.

Naarmate het toernooiverslag vordert, wordt de film steeds surrealistischer van toon, met een voortwoekerende kattenplaag, opdringerige hippies en personages die niet lip-synchroon praten of de knetterende bekabeling in hun hersenpan blootleggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden