Sol Gabetta

Avondje onbalans: celliste Gabetta leek vanuit een cocon te spelen, terwijl Antonini's Beethoven de meeslependheid miste.

Aan alles merk je dat Sol Gabetta, de als een komeet gerezen Argentijnse celliste van Frans-Russische afkomst, op goede voet verkeert met haar tijd.


In 2010 vormde ze de gedroomde premièrepartner van componist Michel van der Aa en zijn celloconcert-met-film Up-close. Maar net zo lief brengt Gabetta, als presentatrice van de Beierse tv, verslag uit van het klassiekemuziekleven in Istanbul of Florence.


Dat Gabetta naast haar eigentijdse avonturen ook het traditionele cellorepertoire koestert, laat ze met het Kammerorchester Basel horen tijdens een Europese tournee.


Die Europese tournee van Gabetta vindt maandag z'n bekroning tijdens de Robeco Zomerconcerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Deze week kon het publiek in Utrecht en Eindhoven alvast proeven van Gabetta's kijk op het Celloconcert van Robert Schumann.


In Vredenburg Leidsche Rijn luidde de vraag meteen: speelt de celliste zo zacht of toomt dirigent Giovanni Antonini het orkest te weinig in? Gaandeweg bleek de onbalans in het klankbeeld vooral toe te schrijven aan Sol Gabetta. Het fraais dat ze in Schumann aantrof, hield de soliste het liefst voor zichzelf.


Met haar warme, intieme toon zat ze opgesloten in een cocon. Het spinnen van weelderige melodieën ging Gabetta uitstekend af; meer moeite had ze met de momenten die schreeuwden om actie.


Met een pittige articulatie of gedecideerde inzet had ze het gevoel kunnen wegnemen dat hier een boeiend verhaal werd verteld met de hand voor de mond.


Beethovens Achtste symfonie had daar gelukkig geen last van. Giovanni Antonini, gepokt en gemazeld in de barokmuziek, liet er alle verworvenheden van de historische uitvoeringspraktijk op los. Met zijn vlammende accenten en vlinderende tempo's konden de hedendaagse instrumenten van het Zwitserse Kammerorchester Basel uitstekend overweg.


Al ontbrak aan deze symfonie van Beethoven dan weer de meeslepende vertelling. Het was een merkwaardige omissie voor een dirigent die twee seizoenen geleden bij het Koninklijk Concertgebouworkest nog fonkelende kleuren opdiepte uit Haydn en die met Beethoven over de vloer komt bij een orkest als de Berliner Philharmoniker.


Wel de buitenkant, niet de bezieling: voor Giovanni Antonini lijkt de 19de eeuw een stap te ver.


Mozart, Beethoven en R. Schumann. Sol Gabetta (cello), Kammerorchester Basel o.l.v. Giovanni Antonini Utrecht, Vredenburg, 25/6. Herh. Amsterdam, Concertgebouw, 2/7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden