Sokurov 'in de war' na Leeuw

De Russische meesterfilmer Aleksander Sokurov wint met Faust, zijn vierde film over macht.

De Russische meester Aleksander Sokurov heeft op het 68ste Venetië Filmfestival de Gouden Leeuw gewonnen voor Faust, zijn bewerking van de klassieker van Goethe.


'Sommige films laten je dromen, sommige laten je huilen, sommige laten je lachen en sommigen veranderen je voor altijd', legde juryvoorzitter Darren Aronofsky de keuze uit.


Met zijn excentrieke Faust sluit Sokurov zijn studie over macht af: eerder maakte hij films over het leven van Lenin (Taurus), Hitler (Moloch) en de Japanse keizer Hirohito (Sun). Zijn ruim twee uur durende, Duits gesproken bewerking, die geprogrammeerd werd tijdens een van de laatste dagen van het festival, kende fervente voor- en tegenstanders. Waar de een de prachtig vormgeving en poëtische beelden roemde, klaagde de ander over chaos en overdaad aan dialoog. Sokurov stelde in zijn dankwoord dat het steeds moeilijker wordt om kwalitatief hoge, diepe auteurscinema te maken.


Net als veel critici ging Sokurov er vanuit dat zijn film te high brow zou zijn om de Gouden Leeuw te winnen. 'Ik ben een beetje in de war', vertelde hij tijdens de persconferentie na afloop van de ceremonie. 'Men heeft mij altijd verteld dat mijn werk in festivalcompetities niet boven zou komen drijven.' De beslissing van de jury was echter unaniem.


Ook opmerkelijk waren twee andere belangrijke prijzen van het festival: de Zilveren Leeuw voor beste regie ging naar People Mountain People Sea van de Chinese regisseur Cai Shangun. Dit was de jaarlijkse 'surprisefilm' - sinds 2006 maakt festivaldirecteur Marco Müller een competitietitel pas tijdens het festival bekend. Het Italiaanse Terraferma kreeg dit jaar de speciale juryprijs. De films behoren tot de meest politieke uit de competitie. De eerste stelt corruptie en slechte arbeidsomstandigheden aan de kaak en is voor de plotselinge wereldpremière in Venetië niet langs de censors gegaan. De ander werpt een blik op de situatie van Afrikaanse bootvluchtelingen.


Met zijn vertolking van een seksverslaafde op drift in Shame won Michael Fassbender naar verwachting de Coppa Volpi voor beste acteur. 'We waren weggeblazen door Shame', vertelde Aronofsky over de film die de gedoodverfde favoriet was voor de Gouden Leeuw. 'En er waren zoveel fantastische films in deze competitie die alle prijzen hadden verdiend. Maar we hebben ons best gedaan om elke film een geschikte award te geven, zodat we zoveel mogelijk films konden belonen.'


Daarbij ging het jury klaarblijkelijk vooral om de kleinere titels die extra publiciteit goed kunnen gebruiken. Deannie Yip won de prijs voor beste actrice in de Chinese film A Simple Life, waarin zij de aftakeling neerzet van een vrouw in de laatste jaren van haar leven. De acteurs Shota Sometani en Fumi Nikaido uit het Japanse Himizu moeten de prijs voor aanstormend acteertalent delen.


Buiten Shame kwamen de films die als favoriet golden er bekaaid vanaf: het Griekse Alpis won de prijs voor beste scenario - het was een van de minderheid van competitiefilms die niet op een boek, strip of toneelstuk was gebaseerd. Met de schitterende beelden van Wuthering Heights won Robbie Ryan die voor beste cinematografie. Favoriete grotere producties als Roman Polanski's Carnage en Tomas Alfredsons Tinker Tailor Soldier Spy kregen geen prijs.


Vooraf beloofde de 68ste editie een opwindende te worden: het compleet uit wereldpremières bestaande programma bood een uiterst sterke mix van grote namen en aanstormende talenten. Maar op papier bleek het beter dan in werkelijkheid: het zijn allemaal prima films, A Dangerous Method, The Ides of March en Contagion (buiten competitie), maar van grote namen als David Cronenberg, George Clooney en Stephen Soderbergh mag meer verwacht worden.


Veel van de talloze boek-, toneelstuk- of stripverfilmingen wisten het bronmateriaal niet helemaal om te vormen tot meeslepende cinema. Het sterkst waren de films van regisseurs die stijlvast bleken en daarmee het materiaal naar eigen hand wisten te zetten zoals Andrea Arnold (Wuthering Heights) en uiteraard Sokurov. Maar vooral originele films als Shame en Alpis waren hoogtepunten in het programma.


Wat sterren betreft mag festivaldirecteur zeker wel tevreden terugkijken. Regisseurs die megasterren zijn, zoals Madonna, James Franco en uiteraard Clooney kwamen hun films promoten. Al Pacino bracht zijn tweede film Wilde Salome naar Venetië en kreeg daar meteen de Glory to the Filmmaker-award voor zijn werk als regisseur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden