Softwarefout oorzaak treinstoring

De treinstoring die donderdag tot veel overlast leidde in grote delen van de Randstad, is veroorzaakt door een fout in de back-upsoftware waarmee seinen en wissels worden bediend. Spoorbeheerder ProRail heeft dit gisteravond bekendgemaakt.

EVELIEN FLINK

AMSTERDAM - De storing deed zich voor rond half vijf donderdagmorgen op de verkeersleidingspost Amsterdam. Treinverkeer van en naar Amsterdam en naar Schiphol werd daardoor onmogelijk. Tienduizenden reizigers konden geen gebruikmaken van de trein tijdens de ochtendspits. Iets na half negen was de softwarefout hersteld, maar tot ver in de dag bleven reizigers last houden van vertragingen.

Een woordvoerder van de NS legde de schuld al snel bij ProRail. 'Als de seinen en wissels niet goed werken, kunnen wij geen treinen inzetten. Zo simpel is het. Dat zou net zoiets zijn als een vliegtuig laten vertrekken vanaf een startbaan die nog niet is vrijgegeven.'

ProRail liet weten 'vreselijk te balen' van wat er is gebeurd. 'We voelen de druk om te zorgen dat dit zich niet herhaalt', aldus woordvoerder Michiel Haighton.

Reizigersorganisatie Rover was niet te spreken over het beperkte aantal bussen dat werd ingezet om gestrande reizigers te helpen op drukke verbindingspunten als Schiphol en Amsterdam Zuid. 'Bovendien heeft de NS reizigers niet geattendeerd op de paar bussen die wel reden', zei woordvoerder Sanne van Galen. 'Ze waren bang dat iedereen tegelijk zou instappen.'

Lariekoek, aldus NS-woordvoerder Van Galen. 'Op de stations waar bussen vertrokken, werd dat gewoon omgeroepen. Maar het heeft geen zin om landelijk te communiceren dat we bussen inzetten, als dat niet op alle plekken gebeurt.'

Rover vindt dat ProRail het bedieningssysteem van seinen en wissels moet decentraliseren. 'Nu wordt al het treinverkeer rondom de Randstad vanuit één locatie bediend', stelt Van Galen. 'Bij een storing ligt dus meteen het treinverkeer tot aan Utrecht plat, als een soort olievlek. Het systeem moet kleinschaliger worden ingericht, zodat een storingsgebied beter kan worden geïsoleerd.'

ProRail vindt dat een slecht idee. 'Het Nederlandse spoor behoort tot de drukste ter wereld. Zo'n lappendeken van kleine gebieden zou onmogelijk te beheren zijn', aldus woordvoerder Haighton.

GroenLinks wil opheldering van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur. 'Er is geen sneeuw, er zijn geen blaadjes en toch is er altijd wat op het spoor', aldus Tweede Kamerlid Ineke van Gent. 'Dat ProRail in dit soort gevallen geen goed werkend back-upsysteem heeft, is onacceptabel.'

Het optreden van de NS roept bij Van Gent associaties op van 'konijnen die in koplampen kijken'. De communicatie met reizigers vindt zij te warrig, de keuzen voor alternatief vervoer te gering. Ook maakt het Kamerlid zich zorgen over de communicatie tussen NS en ProRail.

CHAOS OP BUSSTATION ZAANDAM

09.00 uur: een groepje vrienden lacht om de chaos op het busstation van Zaandam. Zij en honderden andere reizigers wachten al geruime tijd op een bus naar Amsterdam. 'Ik ga wel koffie voor ons halen', zegt een van de jongens. 'Doe maar, wij staan hier nog wel even', roept een vriend hem na. Als er onverwachts toch een bus voor hen stopt, twijfelen ze geen moment. Ze laten de koffiekoper achter. Nood breekt wet.

De storing die het treinverkeer donderdag in de Randstad deels lamlegt, veroorzaakt een stormloop naar het Zaandamse busstation. De perrons bij de sporen zijn verlaten. Reizigers die het busstation oplopen, kijken veelal verbijsterd naar de menigte die er staat te wachten. Veel gehoorde mededeling aan de telefoon: 'Ik weet niet hoe lang dit nog gaat duren.' Twee beveiligingsmedewerkers proberen de massa ordelijk de bussen in te loodsen, maar tevergeefs. Het is trekken, duwen en vloeken. Patrouillerende politieagenten houden de situatie in de gaten.Zelfs de extra bussen bieden weinig verlichting. Pas rond half elf is de situatie weer normaal. Het ritje Zaandam-Amsterdam (15 kilometer) duurt normaal een kwartier, nu twee uur.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden