Softfocus-zelfmoord van vijf zusjes

The Virgin Suicides van Sofia Coppola. In 12 zalen, waaronder Arena 2, Cinecenter 2 en Movies 1 Amsterdam, Babylon 1 Den Haag, Cinerama 1 Rotterdam....

De titel verraadt alles al: The virgin suicides, het speelfilmdebuut van Sofia Coppola, draait om de zelfmoord van vijf zusjes. Lux, de oudste, was zeventien. Cecilia, de jongste, dertien. 'Nog veel te jong om te weten hoe naar het leven kan zijn', zegt de dokter na haar eerste, mislukte poging. 'Het is duidelijk dat u nooit een meisje van dertien bent geweest', antwoordt ze.

Vijfentwintig jaar later proberen de buurjongens van toen erachter te komen wat de meisjes heeft bewogen. In een collectieve voice-over halen ze herinneringen op aan de mysterieuze, engelachtige zusjes Lisbon, kinderen van een wereldvreemde wiskundeleraar die tegen planten praat en een gelovige moeder, fantastisch gespeeld door James Woods en Kathleen Turner.

Dood en verwerking in suburbia, het klinkt zwaar, maar ondanks het zwaarmoedige onderwerp is The Virgin Suicides een vederlichte film waarin sfeer de boventoon voert. De jaren zeventig herleven door de fraaie vormgeving, muziek en fotografie. De film ziet eruit als de foto's van David Hamilton, met meisjes met wapperende gouden haren in softfocus. Coppola gebruikt split-screen en laat de camera ook nog even door de jurk van Lux heenkijken. Oude hits van Heart, ELO, Styx en 10CC worden afgewisseld door de dromerige tonen van het hippe Franse duo Air.

Sofia Coppola - dochter van Francis Ford Coppola die haar als baby liet figureren in The Godfather en een belangrijke rol naast Andy Garcia gaf in The Godfather, Part III - volgt trouw het veelgeprezen romandebuut van Jeffrey Eugenides uit 1993. Alleen de openingsscène, die doet denken aan David Lynch' Blue Velvet, suggereert dat het kwaad schuilt achter de schone façade, dat het hier lang niet pluis is.

Verder wordt er niet gepsychologiseerd, enkel aangestipt. Dat de boom voor het huis moest worden gekapt. Dat moeder zich achter de naaimachine zette om de toch al niet bijster sexy feestjurken van haar dochters om te bouwen tot hobbezakken. Dat Lux haar rockplaten moest verbranden en dat de meisjes steeds minder buiten kwamen.

Hoe meer er wordt verteld, hoe onduidelijker het wordt wat de meisjes precies heeft bezield. Gelukkig maar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden