Soepel zuigen zonder zak

De technologische geheimen van de nieuwe stofzuiger van de Britse fabrikant Dyson zijn met 182 patenten dichtgetimmerd. De nieuwe DC15, deze week met veel mediabombarie in Londen geïntroduceerd, rijdt niet meer op vier kleine wieltjes, maar op een grote bal van kunststof....

Van onze verslaggever Broer Scholtens

Dat maakt de machine extreem wendbaar. Er is makkelijk mee te manoeuvreren langs kastjes, onder de stoelen en vlak langs de tafelpoot, in een vloeiende beweging, zonder heen en weer gesleep. De bal is een revolutie in stofzuigerland, meent de Britse maker James Dyson.

Zijn vinding is te vergelijken met de introductie van de computermuis, vindt Dyson. Ook daar geeft een balletje onder de muis maximale manoeuvreerbaarheid aan de cursor, kriskras over het computerscherm. De muis is het gebruiksvriendelijke alternatief voor vier pijltjes op het toetsenbord.

Dyson heeft de afgelopen vier jaar dertig miljoen euro gestoken in zijn nieuwe stofzuiger, De Bal. Dankzij twee cyclonen die zowel grof als fijn stof afvangen, is ook deze Dyson-machine zakloos. Een Dyson verliest daarom geen zuigkracht, claimt de producent. Een gewone stofzuiger wel, als de papieren stofzak voller raakt en lucht er niet meer zo gemakkelijk doorheen kan.

Een van de ingenieuze onderdelen van de nieuwe Dyson is de bal, die voor de nodige stabiliteit meer de vorm heeft van een tonnetje. Daarin zit een krachtige motor die via een speciale zuigmond met ronddraaiende borstel stof aanzuigt. Omdat de (zware) motor laag zit, ligt ook het zwaartepunt van de stofzuiger laag. Die 'plakt' daardoor tijdens wendingen strak tegen de grond.

Aan de achterkant zit een steun die kan worden uitgeklapt om te voorkomen dat de machine in stilstaande positie omvalt. In de steun zit een meterslange plastic slang met een zuigmond. Die is uit te trekken. Daarmee zijn bijvoorbeeld plinten schoon te maken en kunnen spinraggen van het plafond worden opgezogen.

Meer dan de helft van onze klanten koopt straks die nieuwe machine, ook al is die veel duurder, verwacht Dyson. Een Dyson DC15 kost bijna vijfhonderd euro, aanzienlijk meer dan een gewone stofzuiger.

De Bal is alleen te koop op de Britse markt, bij uitstek een markt van rechtopstaande machines. Vervolgens gaat de innovatie naar de VS, en naar een beperkt aantal Europese landen, mogelijk ook Nederland.

James Dyson is succesvol. Sinds de introductie van zijn eerste zakloze machine op de Britse markt in 1993 heeft Dyson wereldwijd dertien miljoen machines verkocht.

Eerst was zijn stofzuiger een hebbeding, vanwege het opvallende ontwerp. Inmiddels is de producent in eigen land marktleider met - in geld uitgedrukt - een marktaandeel van bijna 50 procent. In de rest van Europa is dat aandeel geleidelijk gestegen tot ruim 20 procent. Europese merken als Siemens-Bosch, Electrolux en Miele verliezen terrein.

Ook in de VS, de grootste stofzuigermarkt ter wereld, doet Dyson goede zaken. Ook daar is de Brit - in geld althans - marktleider. Eind vorig jaar passeerde de Britse zakloze machine Hoover, de stofzuigergigant bij uitstek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden