Sociale media dwingen bestuur Elfstedentocht tot openheid

Wie was de eerste die lucht kreeg van de geheime bijeenkomst van de Friese rayonhoofden? Was het een serveerster die een fluistergesprek opving en haar telefoon pakte om het nieuws te twitteren, of de zoon van een rayonhoofd die een berichtje op Facebook plaatste?

AMSTERDAM - Hoe dan ook, diegene duwde een sneeuwbal van de berg die zo groot werd dat de organisatie van de Elfstedentocht hem niet meer kon tegenhouden.


'Het zijn andere tijden', begon Wiebe Wieling, voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden, de persconferentie maandag. 'Door de komst van social media kunnen we niet meer vergaderen en meten en pas openheid van zaken geven als de Elfstedentocht 2012 daadwerkelijk gereden wordt.'


Wieling beloofde de tocht der tochten minder geheimzinnig te maken door de komende dagen de stand van zaken via persconferenties en sociale media door te geven.


'De organisatie wordt ertoe gedwongen', zegt social media-expert Erwin Blom. 'Omdat het tegenwoordig eenvoudig is om overal vandaan en met iedereen te communiceren, krijg je automatisch meer speculaties. Op Twitter en Facebook verklaarden sommigen de Elfstedentocht al voor begonnen, dat zag je terug in de hotels die men probeerde te boeken. De organisatie moest vertellen hoe het er écht voorstaat.'


Hij trekt een vergelijking met de IJslandse aswolk van 2010. 'Via Twitter was er een permanent communicatiekanaal over de stand van zaken. Geen nieuws, dat er nog steeds niet gevlogen kon worden, was ook nieuws. Hetzelfde geldt voor de Elfstedentocht: dat het ijs nog niet dik genoeg is, is ook nieuws.'


De Elfstedenvereniging is bang voor de massale belangstelling die een eventuele zestiende Elfstedentocht met zich meebrengt, zegt Cor Hospes, die bedrijven adviseert over de inzet van sociale media. 'Er zullen miljoenen mensen naar Friesland komen en hoeveel mensen kan het ijs verdragen?' Hospes, zelf een Fries, denkt dat de organisatie bewust nu al via sociale media nadruk legt op het feit dat het ijs niet dik genoeg is. 'Dan is de teleurstelling ook minder groot als de tocht niet door blijkt te gaan.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden